5. april 2011

Mooloolaba, Sunshine Coast

Bilde: Tony Albert (Australia), "Sorry", GoMA

 

Vi hadde følge med Tutatis hele veien til Coffs Harbour, og det skulle vise seg at det av og til kan være greit å ha en annen båt i nærheten, - da Tutatis fikk motortrøbbel rett utenfor Coffs. De gikk for seil inn i havnebassenget, men vi fikk tauet dem til en ankringsplass hvor de lå inntil en redningsbåt fikk buksert dem inn i marinaen. Selv hadde vi litt tau å fjerne fra propellen, etter at vi midt på natten kjørte inn i noen umerkede fiskebøyer. Det gikk heldigvis greit å få kappet løs sulamitten under fart, men vi hadde fortsatt litt vibrasjoner i akslingen, - og det viste seg å være en skikkelig klase igjen da vi dykket under båten etter å ha kommet i havn.

Al og Deb fra Sunboy, som bor rett utenfor Coffs Harbour, ga oss en varm velkomst i marinaen, og vi ble invitert hjem til dem på middag samme ettermiddag. Det var utrolig hyggelig å se hele familien igjen, - vi ikke har sett dem siden Tonga for over 6 måneder siden.

Familien Sparks behandlet oss som kongelige gjester de tre dagene vi var i Coffs. Mandag tok de oss med på en rundtur i fjellene og langs kysten rundt Coffs Harbour. Området har mange severdigheter, og vi var innom den fantastiske Dorrigo Natonal Park, hippie byen Bellingen, og kystperlen Urunga. Selvsagt måtte vi også få med oss det kjente landemerket i Coffs; The Big Banana... Familien har et herlig hus på kysten litt nord for byen. Bakhagen er et stillehavsparadis med en fantastisk sandstrand som de har nesten for seg selv. Etter middag den andre dagen vi var der, hadde jentene (Layni og Nikki) invitert noen venner og tent bål på stranden, hvor de stekte pinnebrød under en stjerneklar himmel med superfullmåne. Akkurat som vi har gjort så mange ganger sammen i Stillehavet...

Vi måtte videre den 23. mars, og vi tok avskjed med Al og Deb på yachtklubben den siste kvelden. Det var rart å ta farvel denne gangen, siden vi ikke vet når vi treffes igjen, - men vi var enige om at treffes skal vi før eller siden, - enten det blir her i Australia eller hjemme i Norge.

Jose og Sandra på Tutatis hadde nå fått orden på motoren, og var også klare til å dra videre. Kl. 05.00 seilte vi sammen fra Coffs Harbor med kurs for Gold Coast, ca. 150 nm nordover, langs siste del av New South Wales. Gold Coast er første havn på den lange Queenslandkysten som strekker seg forbi hele Great Barrier Reef nordover til Torres Stredet, og videre inn i Gulf of Carpentaria.

Vi hadde en problemfri seilas med godt vær hele veien, og kom frem til The Spit neste ettermiddag, hvor vi ankret opp for natten. Morgen etter tok vi jolla inn til Southport, og fikk et overblikk på denne populære kystbyen som tiltrekker seg et stort antall turister fra inn og utland. Da vi hadde hatt det så travelt i Coffs, trengte vi også å handle litt, ikke minst bursdagspresang til Willem på Small Nest, som skulle feire sin 40 års dag i Hope Harbour samme kveld.

Så etter lunsj, og ved høyvann, bar det videre gjennom det grunne stredet innenfor South Stradbroke Island, og gjennom kanalene ved Hope Island. Small Nest hadde ligget på land noen dager for bunnstoffing av skroget, men skulle komme på vannet igjen i løpet av dagen. Vi kom inn til Hope Harbour Marina, og ble tatt i mot av Jim og Kent på Sea Level som også var kommet for å feire Willem. Steve og Manjula på Endless Summer var også kommet tilbake til sin båt som de har hadde hatt liggende her mens de var hjemme en tur i California. Så når Small Nest endelig kom på vannet og inn i marinaen var det duket for en hyggelig gjenforening mellom mannskapet på fire båter, og et realt 40 årslag! Med østers og grillede prawns, samt mye godt drikke ble det en fest verdig en den unge 40 åringen...

Men seilere liker seg best for anker, så dagen etter bar det av gårde igjen, tilbake til The Spit. Nå skulle vi nyte noen dager ved Main Beach som er halvøyen utenfor Southport. Den nordlige delen av Main Beach er et relativt uberørt naturområde, med en kilometerlang hvit strand ut mot Stillehavet. Følger man stranden sørover kommer man etter hvert til Miami Beach(!), og her ligger hotellene og turistattraksjonene tett i tett. Både Sea World og Water World har kjempeanlegg her som er blant de store turistfellene, - akkurat som i Florida. Vi nøyde oss med en tur langs stranden ned til Miami, og nøt heller den nordlige delen som vi hadde nesten for oss selv. Vi hadde selskap av gjengen på Small Nest, og en kveld ble vi invitert om bord til middag av Jose og Sandra på Tutatis. Vi har hatt sporadisk kontakt med Tutatis siden Galapagos, men aldri blitt ordentlig kjent før de siste ukene. De er, som sikkert nevnt, fra Brasil og skal mer eller mindre samme vei som oss hjem. Men et mulig jobbtilbud i Hong Kong for Jose, som er flyger, kan bety at de velger å seile dit for et år eller to før de seiler hjemover. Uansett veldig sjarmerende og hyggelige mennesker som vi håper å kunne holde kontakt med videre.

OK, - vår plan er å komme oss relativt fort opp til Great Barrier Reef, med bare noen få stopp underveis. Men vi ville få med oss Brisbane by, og Tangelooma Wrecks ved Moreton Island, i tillegg til Mooloolaba og Fraser Island. Vi var bestemt på å seile på innsiden av North og South Stradbroke Islands til Moreton Bay isteden for å seile utaskjærs og rundt Moreton Island, - men dette er et svært grunt område som må planlegges nøye for ikke å risikere å bli sittende fast på grunn. Vi var avhengige av å passere de mest kritiske områdene på tilstrekkelig høyt vann. Den 1. april var en gunstig dato i så måte, men for å ha mulighet til å passere hele stredet, måtte vi tilbake til Hope Harbour, slik at vi kunne starte derfra et par timer før høyvann.

Så 29. mars dro vi tilbake til Hope Harbour Marina, og for å slippe å gå inn til Brisbane eller Manly senere så leide vi bil neste dag og kjørte til Brisbane. Det er en bare en times kjøretur langs M1 fra Hope Island.

Vi var veldig spent på hvor preget byen ville være etter flommen tidligere i sommer, men ble overasket over hvor lite vi kunne se av skadene byen ble påført. Vi besøkte først City Botanic Gardens som ligger midt i sentrum langs bredden av Brisbane River, ved siden av Queensland University of Technology. Mye av dette området var oversvømmet av vann under flommen i januar, men utrolig nok var det umulig å se spor av dette uten å lete nøye etter det. Noen steder langs elvebredden kunne man ane at flommen hadde tatt med seg deler av bredden, men i den botaniske hagen og sentrum av byen ovenfor var alt som om ingenting skulle skjedd.

Denne delen av Brisbane er full av liv med en blanding av turister, studenter og businessfolk i gatene, og med koselige kafeer og spisesteder overalt. I gågaten ved Queens Street var det mange gateartister, som i større og mindre grad hadde tiltrukket seg interesse fra de forbipasserende. For de handlelystne ligger Queen Street Mall midt i smørøyet med sine attraktive butikker. Livet i gatene, den fine blandingen av ny og gammel arkitektur, sammen med elven og den botaniske hagen, - gjør sentrum til en vakker og spennende del av byen.

På andre siden av elven ligger South Bank Parkland, og Brisbanes kulturelle sentrum. Her finner man operaen, musikk konservatoriet, senter for utøvende kunst, og en rekke museer og gallerier. South Bank har også en kunstig sandstrand med en kunstig sjø langs bredden av Brisbane River. Det er et stykke å kjøre ut til kysten fra byen, så dette stedet er populært på varme sommerdager. Her kunne vi imidlertid se at flommen hadde satt sine spor, og mye av anleggene her er nå under rehabilitering. Annethvert parkeringshus var også stengt for utbedringer etter oversvømmelsene. Vi spiste lunsj på en av de mange restaurantene i Little Stanley Street, før vi besøkte Galleri of Modern Art (GoMA).

Etter noen timer på GoMA var vi skjønt enige om at dette er et av de beste gallerier vi noensinne har besøkt. Her var utrolig mange forskjellige kunstformer representert, og utstillingene var tilpasset alle interesser og aldersgrupper. For de som besøker Brisbane, er dette virkelig et must å få med seg!

Etter noen runder med feilnavigering på det enorme veinettet i og rundt Brisbane, satt vi kursen mot Hope Harbour rett før solnedgang. Nå hadde vi fått med oss litt av Brisbane, og var godt fornøyd med det...

Neste dag, 1. april, forlot vi Hope Harbour Marina halv seks om morgenen for å passere de kritiske punktene i kanalen på høyvann 08.30. Vi fulgte etter Small Nest, som hadde kommet denne veien sørover og som derved hadde lagret sporet de da fulgte på plotteren. Vi stikker 8 cm dypere enn deres båt, så vi fikk for sikkerhets skyld dybdene over radio fra Willem, der det var viktig å følge ekstra godt med. Med Google Earth og GPS på PC'en kunne vi også følge med på sandbankene vi passerte. Go Beyond stikker 2,13m, og selv om de elektroniske kartene vi bruker stort sett alltid har vært å stole på, er det greit å ha et par ekstra kilder når man over flere timer seiler over grunn med +/- 3 meter vann. For spesielt interesserte kan de to mest kritiske punktene sees på vårt posisjonskart. På det første av disse punktene registrerte Willem 1,9m på sitt lodd, men med litt feilmargin passerte de uten problem. Men med våre ekstra cm, kjente vi plutselig et rykk i båten og skjønte at vi subbet på sandbunnen. Heldigvis var det ikke nok til at vi stoppet opp, og vi seg sakte over sandbanken. Selv om det alltid kribler litt når man er nær bunn, er dette ufarlig for båten ved kontrollert hastighet, og bonusen er at man får sjekket dybdemåleren:-) Den viste 1,7m - hvilket betyr at vi har 43 cm slingringsmonn i forhold til loddet dybde...

Resten av turen var uten dramatikk, og vi fikk etter hvert som vi kom ut i Moreton Bay god seilevind. Ved 3 tiden på ettermiddagen kom vi frem til Tangalooma Wrecks, som også er verd en titt i posisjonskartet vårt.

Tangalooma Wrecks er en kunstig uthavn som er et populært utfartssted for lystbåtfolket i Brisbane området. Moreton bay har få gode ankringsplasser, og vind og sjø kan plutselig skifte og danne farlige forhold dersom man ikke finner le. Etter forslag fra lokale båtforeninger, ble det første utrangerte skipet satt på grunn utenfor Tangalooma i 1963. Det er etter hvert dannet et kunstig rev av et titalls gamle arbeidsskip som danner en bukt med le fra alt annet en sørlig vind.

Imidlertid kan det, som vi fikk erfare, bli ganske ubehagelig med litt sjø fra sør, når tidevannet går motsatt vei, - men det varte for oss bare i 6 timer inntil tidevannet snudde. Vi var der i to dager, og dag 2 hadde vi strålende vær og nesten stille vann.

Tangalooma er kjent for et yrende liv i havet utenfor. En fast stamme av delfiner holder til her, og det er også dugonger (sjøkuer), skilpadder, og hval i områdene her. Vi traff på delfinene under en liten jollesafari langs stranden nordover, men så dessverre ikke noe til de andre dyrene.

En nedlagt hvalstasjon på stranden litt sør for vrakene er nå blitt til en populær resort, som tilbyr alt fra dykking, til hvalsafari og delfinmating. Vi underholdt oss selv med snorkling på vrakene, turer på stranden, og klatring i de bratte sandskråningene som gir en fantastisk oversikt over stedet.

Vel fornøyde dro vi anker etter to netter på dette forunderlige stedet som vi er veldig glad for å ha fått med oss. Neste stopp Mooloolaba.

Moreton Bay er en bukt av sandbanker. For skipstrafikken er det kun en led, North West Channel, som kan seiles trygt inn til Brisbane River, mens det for mindre båter også er mulig å følge den noe grunnere North East Channel. Vi valgte North West som både er enklere, og gjorde at vi kunne seile med noe beskyttelse for dønningene. Det er ca 40 nm fra Tangalooma til Mooloolaba, og mesteparten av dette strekket går gjennom denne kanalen. Det var greit å komme seg av gårde nå, for vind og dønninger skulle ta seg opp de kommende dagene. Vi fikk god vind, og medstrøm og gjorde unna distansen på bare 5 timer! Vi hadde i en periode en fart på mellom 9 og 11 knop:-) Når vi kom ut av kanalen fikk vi imidlertid erfare rotete sjø og etterhvert vind opp mot 25 knop. Men vi hadde ikke langt igjen, og kom frem til Mooloolaba Marina ved 3-tiden. Small Nest, som dro dagen i forveien, hadde ordnet med plass for oss. Havnen i Mooloolaba ligger i elveutløpet til Mooloolah River, som både er smal og grunn, og det er dessverre ingen gunstige ankringsforhold her.

I går leide vi en 12-seters minibuss sammen, og dro på sightseeing til Glasshouse Mountains og områdene rundt som kalles Hinterland(!).

Glasshouse Mountains består av 11 karakteristiske topper spredt utover de store slettene innenfor kysten. De er dannet av lava som har størknet raskt ved avkjøling etter vulkansk aktivitet for 26-27 mill år siden. Captein Cook gav fjellene det spesielle navnet da han seilte forbi i 1770. Han syntes de minnet om de store smeltediglene fra glassverkene hjemme i Yorkshire...

Aboriginene har gitt fjellene navn etter sin Drømmetidstolkning, hvor de 11 fjellene er en familie som måtte flykte fra en tidevannsbølge (tsunami) og inn i landet. Det høyeste fjellet heter Beerwah og rager 556 moh. Vi tok turen opp på Ngungun som "bare" stikker 253 moh. Men det var en fantastisk utsikt ut over slettene og de andre toppene i gruppen. Videre tok vi turen til Mapelton Falls National Park, hvor vi fra et utkikkspunkt kunne se rett ned i et flere hundre meter dypt juv hvor fossen faller. Vi fikk også en dukkert i et mindre fossefall ved Kondalilla National Park. Fascinerende naturopplevelser!

Det ser ut som vi blir liggende værfast her mesteparten av uken, så vi får prøve å gjøre det beste ut av det, ved å fikse og ordne litt på båten, og ta noen turer i områdene i og rundt byen. Vi har også lyst til å besøke Noosa, som i følge Lonely Planet skal være den hippeste byen på Sunshine Coast. Akkurat nå føler vi at det navnet passer veldig dårlig, for her regner det bøtter! Vi får håpe det gir seg utover uken, - og ser frem til nye opplevelser på land...

2 kommentarer:

  1. Hei Sailors.Dere har det fortsatt fint skjønner jeg med mange nye flotte opplevelser,bra dere kom sigende over sandbanken det er ikke enkelt å staka fram den skuta deres.Her i løten begynner det å bli vår, det regner her også men da forsvinner snøen raskere.Ha en fin seilas videre.Hilsen Astrid og Harald.
    P.S.Det hadde uansett ikke hvert noe hjelp å få av den nye matrosen på lenge enda.HeHe.

    SvarSlett
  2. Hei Elin og Mads!

    Dette var interessant, men må lese innlegget flere ganger, og sammenlikne G Earth for å se det for meg.

    Som ingeniør må jeg tenke:
    - Du sier at Go Beyond stikker 2,13 m og dybdemåleren viste 1,7 m ved berøring av bunnen, hvilket betyr at vi har 43 cm slingringsmonn.
    - Da spør jeg meg selv om kanskje signalgiveren er montert 43 cm under vannlinjen...

    Hilsen F

    SvarSlett