18. mai 2011

Townsville, Tropical QLD

En stund siden siste oppdatering nå, - måtte noen hjerneceller, kart og guidebøker i sving for å rekonstruere;
Etter noen fine dager i Gladstone, hvor vi også fikk ny kabel til kartplotteren, seilte vi sammen med Endless Summer til Great Keppel Island. De måtte videre til Airlie Beach neste dag for å plukke opp gjester, mens vi hadde avtalt å treffe Sammy og Mike på Quatermoon (våre venner som brakk masten utenfor New Caledonia), som nettopp hadde kommet til Bundaberg fra New Caledonia etter 6 måneder stopp for reparasjon pga mastehavariet. A Small Nest, Stamper og Sea Level, kom til øya en dag etter oss, - og dagen etter det igjen ble vi vekket av Quartermoon som droppet anker. De hadde seilt hele natten fra Bundaberg for å overraske oss! Det ble et gledelig gjensyn - og en skikkelig fest!!!
Great Keppel er en helt herlig og merkelig øy med nedlagte resorts, øde strender og spennende bush-walkings mulighter. Når vi vandrer gjennom meterhøyt gress, tramper med føttene, klapper i hendene og roper for å skremme bort tenkte giftige dyr, synes vi nettopp bush-walking er en dekkende betegnelse… Dere hadde ledd dere i hjel av en filmatisering!! Foreløpig har vi sett to slanger (brown snakes), og synes det holder. Sandfluene, som elsker den kvinnelige del av besetningen om bord, er (foreløpig) et mye større problem enn slanger, edderkopper, box jelly fish og krokodiller.
Tilbake til fest; noen om bord ljuger, skryter og vedder litt vel mye, så en dag ble han tatt på ordet, og en 12 km løpekonkurranse til fyret på den andre siden av øya ble arrangert mellom Mike og Mads. Innsats; påhengsmotorene til jollene – Mikes Johnson(!) mot vår Yamaha. Dessverre tapte Mads (med under 10 sekunder), men vi fikk heldigvis beholde motoren… Men lærte han noe av det? Den som lever får se!
Som mange vet er vi ikke særlig gode på avskjeder, og vi er heller blitt verre enn bedre! Etter tre hyggelige dager sammen måtte vi si ha det til Mike og Sammy. Vi måtte videre nordover, mens de skal hjem til Sydney et halvt år forsinket - men vi håper vi sees igjen om ikke for lenge.
Sammen med de andre båtene seilte vi videre den 5. mai med kurs for Pearl Bay. I følge guideboken skulle dette være et utrolig vakkert sted. Vi så det kanskje ikke fra sin beste side, men klarte ikke å se det helt spesielle ved denne bukten. Det var trangt og grunt å ankre, og så mer ut som et sted saltvannskrokodillene kunne trives... Etter en natt seilte vi derfor videre til South Perscy Island, deretter Scawfell Island og Thomas Island. Disse øyene har en passende dagsseilas mellom hverandre, og bortsett fra Scawfell hvor vi ble to netter, ble det med en stopp for natten. Så videre til Whithaven beach på Whitsunday Island. Whitheaven Beach har en helt spesiell fin puddersand som knirker som potetmel når man går på den! Vakkert sted, men hit kommer da også mange ”partybåter” fra Arlie Beach, og litt av idyllen ødelegges…
Båtene vi seilte sammen med dro til Airlie Beach for å bunkre opp, mens vi ville se Hamilton Island og mer av Whitsundays. Og for en søt liten øy Hamilton Island er! Riktignok er alt bygget rundt en stor resort, - men allikevel et sjarmerende og hyggelig sted å stoppe. Marinaen var for dyr for vårt budsjett, så etter å ha handlet det nødvendigste og bunkret opp ble natten tilbrakt for anker på Henning Island.
Neste dag seilte vi til Sawmill Bay og gikk en tur til Whitsunday Peek (430m), øyas høyeste utkikkspunkt, - og så videre til Manta Ray Bay på Hook Island. Vi hadde stedet for oss selv, og noe vakrere sted skal man lete lenge etter. Det eneste vi stadig er litt skuffet over (evt. bortskjemt) er sikten i vannet. Den skal vissnok bli bedre lengre nord i Barrier Reef.
Neste dag tok vi en tur innom Butterfly Bay før vi seilte videre til Blue Pearl Bay på Hayman Island. Også nydelige steder. Men det var nå utstedt en ”strong wind warning” i området for de kommende dagene så vi bestemte oss derfor for en nattseilas direkte til i Townsville, - for å ligge i havn mens uværet passerer. Det ble en flott seilas med god vind og lite sjø. Delfinene dukket opp flere ganger, og for første gang siden Stillehavet så vi flyvefisk igjen! Fiskelykken er det dessverre verre med, - så vi må skaffe oss noen nye sluker snarest…
Townsville er en sjarmerende by, og vi liker oss godt her, - kombinasjonen tropisk klima, palmer og hyggelige innfødte er uslåelig. For ikke å snakke om den lokale ølen! En litt annerledes 17. Mai feiring ble det riktig nok, men vi feiret med sen frokost og is langs strandpromenaden, en øl eller to på Townsville Brewing CO, og en tur innom Museum of Tropical Queensland, - og, ja, vi lengter litt hjem…
Apropos hjem; Behovet for en godt betalt jobb når vi kommer hjem blir jo stadig større, - tenker ikke så mye på det om dagen, men om natten derimot… Drømte en natt at vi kun klarte å få jobb på en skitten REMA butikk i ytre Bærum, - ble ytterst lykkelige når vi etter en stund klarte å få jobb på en mye renere KIWI butikk i Vestby, hehe…
I løpet av morgendagen håper vi at vinden løyer, så vi kan seile videre fredag morgen. Da blir det kanskje et par dager på Magnetic Island rett utenfor Townsville, før vi fortsetter nordover. Vi har dessverre ikke stort mer enn tiden av veien til vi bør være i Darwin (medio Juni), så vi kan dessverre ikke stoppe så lenge vi kunne ønsket på hvert sted...

Alt vel om bord, hiv o’hoi