28. november 2010

Sydney, Australia

Det har vært to hektiske uker siden vi kom til Sydney. Vi har blitt vartet opp og tatt godt vare på av Astrid og Simon, som også har hatt mor/svigermor Ragna på besøk inntil sist torsdag. Vi har kunnet nyte den flotte leiligheten til A&S, med alt som følger med av luksus: vaskemaskin, badekar, sofa, internett, stor flatskjerm TV, svømmebasseng, trimrom, m.m. Vi har også blitt invitert på middager til venner av A&S, og på tur til en gård i Blue Mountains, - og har opplevd mye spennende på kort tid. Her kommer kortversjonen av 2 uker i Sydney/Blue Mountains:

Vi bor i Rozelle som grenser til Balmain, begge vakre og hyggelige bydeler. Disse ligger på en halvøy vis a vis Darling Harbour, og forbindes av Darling Street som yrer av liv. Her finner man et utall restauranter og kafeer mellom alle de små butikkene som gjør dette området til et attraktivt sted for den som er ute etter noe annet enn det varehusene i sentrum kan tilby. Langs Darling St. ligger vakre boligområder og grønne parker som bidrar til en følelse av å være langt fra storbyens sentrum. Men følger man Darling St. til østenden, er det bare en 10 minutters fergetur til Circular Quay, og man er hjertet av Sydney.

Første helgen etter at vi ankom Sydney, besøkte vi utstillingen Sculpture By the Sea på Tamarama og Bondi Beaches. Dette er en fascinerende utstilling som strekker seg langs strandpromenaden mellom de to strendene. Mye rare kunstverk, men mye vakkert også… Den søndagen vi var der, som også var utstillingens siste dag, ble Sydneys første skikkelige sommerdag med blå himmel og stekende sol, - så Bondi Beach var fullpakket av solhungrige australiere og turister fra hele verden.

Vi har også vært flere ganger i Sydney sentrum, som virkelig kan by på det meste. Foreløpig har vi fått med oss en julepyntet Queen Elisabeth Building, Sydney Opera House, Royal Botanic Gardens og Art Gallery of New South Wales, - blant annet. Vi har også vært i Surrey Hills og spist middag på en Nepalesisk restaurant! I det hele tatt, - mange inntrykk å fordøye på kort tid…

Forrige helg ble vi så invitert med Tania og Matt, som er gode venner av Astrid og Simon, til deres ”Farm” i Blue Mountains. I tillegg til oss var også norske Torunn med sin mann Foad.

Astrid, Ragna, Elin og Mads, dro torsdag med Simons bil, for å utforske Blue Mountains. Vi bodde som eneste gjester på et litt creepy hotell i byen Wentworth Falls, som ligger 2-3 timer vest for Sydney. Eieren, eller kanskje det bare var resepsjonisten, var en gotisk utseende, hengslete mann med langt sort hår – forsvant etter å ha gitt oss nøklene til rommene. Det var det siste vi så til han – eller noen andre på hotellet for den saks skyld. Men vi fant oss til rette, dro til byen og kjøpte litt ost og vin, - og satte oss på hotellets terrasse og hadde en hyggelig kveld. Neste morgen dro vi videre etter å ha lagt fra oss nøklene i den tomme resepsjonen…

Vi kjørte derfra videre til Katoomba, som har et fantastisk utsiktspunkt over Blue Mountains. Der så vi fjellformasjonen The Tree Sisters, og det ellers utrolige fjellandskapet i Blue Mountains. Navnet til fjellene kommer vissnok av at det på varme sommerdager dannes en dis av fordampet eukalyptusolje som gir fjellene en spesiell blå nyanse.  En times kjøretur ned langs bratte fjellveier fra Katoomba, kom vi til the Jenolan Caves som er noen enorme grotter i kalksteinsfjell gravet ut av vannmasser gjennom millioner av år. Her fikk vi en guidet tur langt inn i fjellet, i disse verdens eldste åpne grotter hittil oppdaget.

Farmen til Tania og Matt ligger en snau time fra byen Oberon, og vi kom frem ved 4-tiden fredag ettermiddag. Matt var allerede på plass, og etter hvert kom Tania, Simon, Torunn og Foad. Simon hadde med en unggris som skulle til pers over grillen lørdag.

Det ble en uforglemmelig helg, med utrolig hyggelige mennesker, masse god mat, og flotte turer rundt farmen. Vi fikk sett kenguruer, papegøyelignende fjellfugler, og en ellers fantastisk natur. Tross at farmen ligger på ca. 1000 moh, er det grønn skog og frodige marker så langt man kan se.

Mads fikk prøvet seg på Matt’s dirt bike, og vi kjørte skikkelig off-road med 4x4 truckene til Matt. Litt jobbing ble det også, da Matt trengte hjelp til å kappe ved av en del trær som var felt tidligere. En absolutt uforglemmelig helg!

Vi legger t flere bilder under nytt album på Mads’ Facebook…

Nå trenger føttene våre litt hvile. Etter 17 måneder i flikk-flakk sko, har de fått en brutal overgang til joggesko og høye heler (sistnevnte gjelder ikke Mads)… Spennende ting skjer fremover også. Vi vurderer en tur til Tasmania før jentene kommer til jul, - og vi har fått låne en vannvittig leilighet på Kings Cross av en god venn… Mer om dette etter hvert som tingene utvikler seg;-)