13. mai 2010

Dag 14, Galapagos Marquesas

TID: 22.00 LT /06.00 UT
POS: 07*04,5'S 126*20,5'W
VIND:15-17 kn/ 120-130 deg
SJØ: 3 m svell og vindbølger
VÆR: Spredte skyer
VIS: 100%,
Baro 1015 hPa
COG: 260* SOG: 7,0 kn
UTSEILT DISTANSE SISTE 24 TIMER: 161 nm
DISTANSE TIL HIVA OA: 759

3/4 AV DISTANSEN ER SEILT
Etter nok en slitsom natt, håpet vi at sjøen skulle roe seg i
løpet av dagen. Solen kom opp til en nesten skyfri himmel, og
vinden blåste under 20 kn. Men dønningene, som opprinner fra
en storm 3000 nm sør i Stillehavet, begynte først å avta litt
ut på dagen. Ved solnedgang kunne vi sikkert konstatere at
det vil bli en roligere natt.
Vi har til og med bakt brød i dag! Det ble vår middag: nybakt
brød med Stabburets makrell i tomat (har ennå noen få bokser
igjen), leverpostei og ost. Neste lydbokbok ut er Arne Ness'
Livsfilosofi. Det skulle passe bra for oss de neste par
dager.
I det hele tatt har det vært en bra dag, og vi føler at målet
er innen rekkevidde. Takk for alle medfølende og hyggelige
hilsener. Fredrik, vitsene du sendte fikk oss til å le godt i
morges, så bare send fler!
Nå suser vi gjennom mørket i 7 knops fart, og båten skjærer
gjennom sjøen med forutsigbare bevegelser, - mens frivakten
sover trygt nede i salongen...
Alt vel ombord - Elin og Mads

6 kommentarer:

  1. Såå godt at dere igjen har en sjø med forutsigbare bevegelser, og at frivakten kan sove trygt! Håper dette varer til Marquesas. Ikke langt igjen nå... Tenker det smakte med nybakt brød etter alle strabassene jeg!
    Her er det grått og surt i dag. Men bjørka er grønn, og tulipanene mine er i ferd med å åpne seg. De blir nok fine til 17.mai. Ønsker dere alt godt for resten av seilasen <3. Kjærlige hilsener fra Reidun

    SvarSlett
  2. Fint å vite at forholdene er blitt mere behagelige ombord på GoBeyond! Og at dere nyter dagene igjen. Det var spennende å åpne e- posten fra dere i dag; og det viste seg at Mads i Frivind hadde meldt helt riktig.
    Dere må fortelle litt mere fra disse dagene etter hvert, hva spiste dere? Der er jo viktig å få i seg kalorier, det ble vel ikke noe varm mat?

    Idag, torsdag, er det Kristi himmelfarts- dag, ingen avis, og guffent og kjølig vær. Får se å komme meg ut en tur allikevel...
    I slutten av mai skal jeg få malt opp halve leiligheten, resten får tas senere en gang.

    Tante Brit fra Theim ringte akkurat nu, og ba meg instendig om å hilse så meget til dere fra henne. Hun takket for det som jeg hadde sent av utskrifter fra dere, hun er mektig imponert over de gode forberedelsene og hele opplegget deres!

    Nu kan dere ha det bare fint til dere kommer frem. Venter dere å møte bekjente seilere på Marquesas?

    F

    SvarSlett
  3. Godt å høre! Det må bli deilig når dere snart har land i siktet! det må være en digg følelse første gang dere ser land.
    Her er det surt i dag. karsten og jeg leter på nettet etter steder å bo på Bali. Jeg finner SÅ mange herlige steder, men prisene er der etter....alt, alt for dyrt. Vi er litt sent ute så vi får avslag fra de fleste, men vi finner nok noe.

    Sigurd er glad han ikke kom opp i noe skriftlig. Kun 3 i klassen kom opp...i matte. Da er det å vente og se om han kommer opp i muntlig.

    Håper inderlig at været er på deres side helt til Marquesas! Synes det er flott at dere har klart å gi lyd fra dere hver deg i alle bølgene. Det er veldig beroligende for oss her hjemme. :)
    Stor klem.

    SvarSlett
  4. Et par nyheter fra i går:

    - Den italienske kunstneren Monica Bonvicini sin skulptur "She Lies" i glass og stål flyter nu godt synlig i Bjørvika utenfor operaen. Hun vant internasjonal konkurranse med denne skulpturen, som er en rekonstruksjon av C. D. Friedrich (1774- 1840) sitt maleri "Das Eismeer" (ishavet). Gir inntrykk av kaldt, mye snø og tykk is.

    Består av mange lange glasskuber bygd opp av glassterninger i rammer av stål, stablet mot hverandre som staur. Gir inntrykk av isblokker som flyter. Skulpturen innviet i går med Dronning Sonja tilstede. Laget av SIAS AS i Horten. Kistefoss AS er enesponsor, organisasjonen "Kunst i offentlig rom" produsent.

    - Barneverden/ bøker. Tendensen er tydelig: alvorlige temaer som død, krig og psykiske lidelser er stadig oftere å finne i barnebøker sier bokanmelder Mette Hoff Sødegård.

    - Rettssaken mot Moland og French forsinket. Der finnes ikke penger til å leie passende lokaler, så en frykter at rettssaken kan bli arrangert foran fengselet, med hele byen som tilskuere. Farlig mener mange.

    Vits:
    To sauer står sammen på fjellet, da den ene sier
    "Ska tru ka for vær vi får i morgen…"
    Den andre svarer
    "Å, det blir vel den samme som i fjor…"

    SvarSlett
  5. Hallo mor og far!

    Så bra sjøen roet seg. Glad ikke jeg var med på overfarten, så sjøsyk som jeg ble.

    Lurte dere på hvordan Dublin hadde vært? Det var veeeeeldig gøy å se Pernille igjen, og det var jo hovedpoenget med reisen. Og godt var der; for ellers syns jeg ikke Dublin var en så veldig fin plass. Irer i joggedress, jenter så og si uten klær OVERALT !!!!, alkoholikere, tiggere og arbeidsløse på hvert gatehjørne, slåsskamper og utrolig vond mat syns jeg ikke er så innmari sjarmerende...Denne innstillingen kan ha noe med at det pøsregnet stort sett hele tiden... Ellers var byen temmelig liten også - vi tok flybussen og sånn cirka 1 minutt fra sentrum var vi ute av byen.Men men, det var verdt turen i gull å se Pernille, da hun har bestemt seg for å bli lenger i Irland. Så det blir nok en stund til neste gang også.

    Vi leverte jo eksamen forrige uke, men fikk ikke bestått. Vi leverte igjen på søndag- og denne gangen absolutt bestått. Det var deilig! Pluss; vi fikk en ganske morsom tilbakemelding da vi ikke bestod, lød noe som det her: Dere legger listen alt for høyt i forhold til hva som forventes av dere, og overanalyserer oppgaven. Hadde dere klart å fullføre det dere har tenkt og nivået dere har lagt dere på, kunne dette holdt eller gått som en masteroppgave...

    Ellers prøver jeg meg i ny jobb for tiden, da jeg leter etter en sommerjobb hvor jeg kan jobbe litt mer enn de 4 ukene jeg har fått på Hudøy Feriekoloni. Så igår jobbet jeg for første gang som servitør på Bryggerikjelleren, en ganske fin restaurant her i Lillehammer. Det var slitsomt, og litt flaut. Jeg blir plutselig litt sjenert merker jeg, når jeg skal servere folk. Hvertfall siden jeg ikke kunne noe særlig om menyen etc. Men det gikk veldig bra allikevel. Etterpå jobbet jeg ett prøveskift som bartender også der, og det gikk superbra, så jeg regner med at jeg får den jobben, men dukker det noe annet opp som jeg har søkt på sier jeg heller ja til det. 12 timers arbeidsdager gjør meg særdeles sliten merker jeg idag (de har sånn opplegg at man jobber først ett skift i restauranten og så ett i baren - så det ble 12 timer igår).

    Ellers har jeg søkt sommerjobber på hoteller stort sett, og på 2 sånne brukersentere.

    Tja, fremover nå så har vi eksamen fra 18 mai-23 mai, hjemmeeksamen mao. Det blir spennende. Det ødelegger 17 mai litt, fordi da får jeg ikke, eller jeg orker ikke, dra til Oslo når jeg må stresse tilbake...men men, det er vel ikke alltid jeg får feiret 17 mai i Lillehammer med gode venner så det blir helt sikkert gøy det også!

    Etter hjemmeeksamen er skolen helt ferdig, og vi må bare lese til muntlig eksamen som er 15-18 juni. Etter muntlig er vi ferdig for sommeren! Hurra. Eller egentlig nokså trist, fordi de fleste jeg har blitt best kjent med skal studere utenlands neste år...Kommer spesielt til å savne Sigurd, Carl og Nina. Heldgivis kommer de tilbake til 3 året, og så har jeg fått gode unnskyldninger til å besøke dem i henholdsvis Dalarna, London og Amsterdam!

    Og så skal noen i klassen være med meg til Røyse i juni! Jeg gleder meg til å vise dem Røyse, og til å kose oss masse med god mat og evaluering av året og litt workshops i hagen på Røyse. Og så skal vi opp til det vannet og bade hvis det er fint vær. Blir nok superhyggelig.

    Jepps, da tror jeg ikke jeg har noe mer å fortelle dere altså! Hvis dere ikke hører fra meg på lenge igjen så er det eksamen sin skyld! Igjen....vi har jo ikke gjort noe annet enn å ha hatt eksamener eller praksis etter jul...Men men.

    Elsker dere! Ha en fin siste 1/4 reise til land, og lykke til med landgangen. Jeg stemmer for at dere bør legge dere på en sandstrand og slappe av i skyggen av ett tre, med ett sladreblad og pina cola (det er jo bare iskrem og nammenam).


    Nuss T.

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg har funnet en fantastisk side på nettet med masse bra quizer. Du har fått en Mike Oldfield-quiz, jeg skriver du til deg Mads, har ikke hørt at Elin er blodfan!
    Men i morgen får dere en:
    "Top 100 Songs of the 1980s (20 - 11)
    This quiz features ten of the 100 most popular songs in the U.S. as determined by the Billboard Hot 100 charts from the 1980s. Find out how much you know about these songs that touched and affected so many lives."
    Klemmer!

    SvarSlett