23. mai 2010

Hana Moe Noa, Tahuata, Marquesas

Etter en tur til byen (Atuona) i går morges, hvor Mads
forjeves prøvde å oppdatere nettsidene våre, gjorde vi oss
klar til å heve anker. Det skulle vise seg å bli litt
vannskeligere enn vi hadde regnet med. Hekkankeret lot seg
ikke løsne! Selv med linen som var festet til bakenden av
ankeret, klarte vi ikke å få leet på det. Til slutt måtte
Mads ta på dykkerustyr og gå ned å se hva som skulle til.
Sikten inne i bukten er på grunn av mye gjørme bare 0,5
meter, så det var som å famle i mørket langs ankerlinen ned
til bunnen. Der viste det seg at ankeret hadde satt seg i en
gammel moring med noe stålnetting rundt. Mads fikk lirket
ankeret ut så vi tilslutt klarte så å hale det inn.
Ved 11-tiden var vi klare til å heve hovedankeret, og komme
oss videre. Det var en kort tur vi hadde planlagt, bare
drøye 10 nautiske mil sørover til naboøya Tahuata. Her er
det i følge litteraturen vår mange nydelige bukter, med
krystallklart vann og herlige strender.
Nå ligger vi altså i Hana Moe Noa bay, som av en guidebok er
kåret til en av de tre flotteste ankringsplasser i Fransk
Polynesia, og kommer til å bli er en natt til før vi går
rundt hjørnet til nabobukten Ivaiva.
Vi kommer til å prøve å blogge hvert sted vi kommer, men
ikke nødvendigvis hver dag. Nettsiden vår har vi gitt opp
å gjøre noe med, inntil videre. Blir vel ikke noe internett
før Rangeroa eller Tahiti...
Elin & Mads

5 kommentarer:

  1. Hei begge to! Det er vel GoBeyond som vises på bildet, altså den nærmeste av de to båtene? Det var nå bra at dere fikk opp hekkankeret til slutt.

    Håper at Hana Moe Noa bay er like bra som boken sier og at Ivaiva også er like flott! Fant ikke disse to navnene på Google, men forstår nokså nøye hvor det er allikevel.

    Skal nå hilse så veldig masse fra Brit og Kari, de ble svært begeistret over utskriftene som jeg sendte, fra turen med Gobeyond over Stillehavet, og ringte til meg for å takke, og hilse til dere.

    Jeg tror de fikk levd seg inn i situasjonen ombord de også (har ikke pc). Det var jo noen ekstra gode beskrivelser fra livet ombord som dere gav i løpet av den turen!

    VG i dag: GLOHETT SOMMERVARSEL FOR KLODEN: Svært varmt i syd- Europa, tøff orkansesong i Mexico gulfen, småkjølig i vest- Europa.

    Forøvrig er det store flom- problemer i Polen nu.

    Hilsen F

    SvarSlett
  2. Det er her dere er altså - i bloggsfæren som det heter. Har jo ikke sett noen face-oppdateringer. Godt å høre at dere har fått nok bananer.
    Ha det skjønt! KOmmer innom igjen snart!

    SvarSlett
  3. Foreløbig litt strabasiøst forstår jeg, med gjenstridig anker mener jeg. Håper det er perfekt på Hivaiva. Kos dere og slapp godt av!
    Her er det bare 15 grader og skyet i dag. Ble overrasket av en regnskur på min tur i går.Jeg tror jeg slo min personlige rekord på runden, som endte i et varmt badekar. Ha det fint :-) Reidun.

    SvarSlett
  4. Vi har nå sittet på Google Maps og sett på disse rare øyene, og sett på alle de rare navnene. John Peder mener at det bare er et tøysespråk, og lurer på når dere vil være i Hubba Bubba!

    SvarSlett
  5. nå er jeg og hanna på middag hos mormor og ivar :) hilser fra alle sammen! klem fra kine

    SvarSlett