9. august 2011

Dag 2, Bali til Christmas Island

TID: 12.00 LT /04.00 UTC
POS: 09*09,9'S, 113*24,8'E
VIND: 9-10 kn / 100 deg
SJØ: 1-1,5 m
VÆR: Sol og klar himmel :-)
VIS: 100%,
BAR: 1015hPa
COG: 260* SOG: 5,5kn
DISTANSE TIL X-MAS: 464nm

Da er vi på havet igjen! For Johanna er dette første
seilas i åpent hav, og vi håper alle at dette blir et
rolig leg. Foreløpig ser det veldig lovende ut. Det er
nesten ikke bølger eller svell å snakke om, og livet om
bord er svært så behagelig. Det er da heller ikke mye
vind, så farten har ligget på mellom 2 og 6 kn, mye
takket være medstrøm!
Så bortsett fra at seilasen blir kanskje 5-6 dager
isteden for 4, kan vi ikke klage.
I går hadde vi sikkerhetsdrill om bord og alt utstyr
ble gjennomgått for mulige kritiske situasjoner, - som
mann over bord, brann, og forlis.
Ut på ettermiddagen i går så vi (og hørte vi) en flokk
på 5-6 store hval, som blåste noen hundre meter unna
oss. Og lekene delfiner har vi sett i store flokker
flere ganger allerede. Nå kommer fiskelykken tilbake!!!
Mens dette ble skrevet satte vi akkurat genaker, og vi
gjør plutselig 7 knop! Juhu:-) Så er det bare å nyte
dagene fre til X-mas.
Takk for hyggelige lykkeønskninger hjemmefra, og ikke
minst Quiz fra Anne. Denne kommer vi tilbake på i
morgen...
Som seg hør og bør kommer vi også med en Quiz for
seilasen:
1. Når ankommer vi Christmas Island lokal tid (UTC+7
timer)
2. Når får vi vår første fisk (om noen),
3. og hvor stor er den i såfall??
Alt vel om bord,
JERM

3 kommentarer:

  1. Hei igjen.
    Jeg la inn forrige kommentar like før Mads oppdaterte loggen, og da med Quiz'en,som jeg tenkte jeg kunne delta i. Men er det så at de som går tidlig inn å svarer får et verdig HC. Usikkerheten blir jo mindre for hver time/dag som går. Neida, jeg romslig.(Jeg har da fordeler)
    1. Jeg tipper deres ETA er Aug.12, kl 13.45, Det er spådd litt mindre vind etterhvert. ???
    Men, jeg noterte meg økning i fart etter at genaker var satt. !!!
    2. Fisken er like usikkert, avhengig av hvor mange timer dere har snøret uti. Men jeg tipper, første fisk (å snakke om da)blir 10/8, kl 10.54.
    3. Vekt: 3,5 kg
    PS1 Har hatt oppfølgingsmøte på høytalere i dag. Nye fremstøt er lovet i morgen.
    Bon Voyage.

    SvarSlett
  2. Hei alle fire!
    Rolig start for Johanna på hennes første tur på åpent hav, høres bra ut. jeg er også glad for å lese om sikkerhetsdrilllingen.
    Store hvaler og lekende delfiner må vær fint å se. jeg ønsker dere trygg og innholdsrik tur videre, med masse fersk fisk å spise.

    Jeg tror dere får en fisk på 5 kg klokken 08.15 10. aug. Klem klem

    SvarSlett
  3. OK, jeg må kanskje vente til i morgen på svar, men må vel lage noen nye sprøsmål slik at dere får de neste gang dere laster ned mail.
    Her kommer de:
    Fra 70-tallet,
    1. Hvem gav ut albumet No Secrets i 1972
    2.Hva er Rod Stewarts egentlige fornavn, Rodney, Roderick, Roger?
    3.Hvor kom bay City Rollers fra? Irland, England Skotland?
    4. Hvem skrev manfred mann's "Blinded by the light"? Robbie Roberton, Bob Dylan eller Bruce Springsteen?
    5.hvilket år gav Dolly Parton ut låta !I will always love you"? -74 - 76 -78
    80-tallet:
    6. Hvem samarbeide Kenny Rogers med på albumet "Share your love" i -83?
    7 Susannah, Debbie, Vicky og Michael - hvilket band?
    8. Er Duran Durans John, Andy og Roger Taylor i slekt?
    9. Fra hvilket album kommer låtene "Rosanne" og "Africa"?
    90-tallet:
    10. Hvem ble gjenforent i en konsert i New York i 18. sept 2004?

    Høres ut som en behagelig seilas!
    Klem

    SvarSlett