19. mars 2011

Tilbake på havet igjen

Vi kjenner at det er godt å komme i gang med seilingen igjen! Etter deilige måneder på land trives vi veldig bra med å være om bord og underveis, - og nå er vi for første gang på turen - på vei hjemover!

I skrivende stund motorseiler vi nordover mellom Port Stepens og Coffs Harbour. Bortsett fra litt svell fra sør, er havet helt rolig, så vi har koblet oss på nettet og tatt frem PC og iPod og sitter og oppdaterer oss på nyheter i verden og hjemme. Og hvorfor ikke skrive litt på siden her også...

Vår første seilas ut av Sydney Harbour gikk bare knappe 15 nm nordover til Pittwater. Der ankret vi opp i Coasters Retreat som er en populær bukt for båtfolket i området. Den er tilrettelagt med et titalls bøyer av Pittwaters mange båtforeninger, som alle kan benyttes fritt inntil en av de respektive foreningers medlemmer gjør krav på dem. Vi kom dit på en torsdag, og hadde nesten hele bukten for oss selv. Litt senere kom A Small Nest med familien Stellamans, og det ble en hyggelig gjenforening!

Neste dag inviterte Small Nest oss til grilling på land. Først utforsket vi området, som er del av en vernet naturpark og utilgjengelig annet enn fra sjøen. En naturlig lagune ligger innerst i bukten, skjermet for hai med hensyn til de badende, av et hainett i rustfritt stål (dessverre så vi noen hai innenfor også, selv om de vissnok var av den "snille" typen)! Det ligger et flott friluftsanlegg på området, og det ble ikke mindre idyllisk av at en flokk Wallabies gikk og gresset i parken.Området er tilrettelagt for turister med telt som kommer med ferge fra Palm Beach på andre siden av "fjorden". Det også er flere "Teppanyaki" gassgriller til fri disposisjon her, typisk i Australia hvor skogbrann ikke er et ukjent fenomen, - og William hadde en ny spesialitet som vi fikk prøve, nemlig kenguru hamburgere! Veldig godt, men litt betenkt av å grille kenguru mens "familien" går rundt på området og aner fred og ingen fare!:)

Det var bra vi var tidlig ute, for utover ettermiddagen begynte weekend-turistene å komme med fergen, og vi hadde ikke lengre stedet for oss selv...

Lørdag hadde vi invitert Rune, Live, og Rune's mor Kari til et lite cruise i skjærgården. Vi tok båten over til Palm Beach, og dro inn til land med jolla for å handle litt, og for titte på dette stedet som kanskje er mest kjent som kulissene til Australias mest kjente TV-serie "Home and Away". Serien kan snart feire 25 år med over 5000 episoder!

Området rundt Palm Beach er blant de mest eksklusive boligstrøkene i Sydney, men det lille tettstedet ved den gamle fergekaien fremstår allikevel som en idyllisk ferieby, med en herlig bohemsk atmosfære. Den eneste forretningen med matvarer, bortsett fra en "Fish'n Chips" og et par koselige kafeer, var en eksklusiv "Bottle Shop" med et fristende utvalg av frukt, grønnsaker og diverse ferskvarer. Der fant vi alt vi trengte og vel så det...

Det var en perfekt seiledag, med sol, litt vind og null sjø. Vi seilte innover i dette "fjordsystemet" som i realiteten er utløpet til Hawkesbury River, og som danner mange armer med flere bukter innover i landet. Rune har hatt egen seilbåt her nede, og tok oss til et av favorittstedene sine; Yeomans Bay. Det ble en utrolig hyggelig dag, og vi tror også at både Kari og Live syntes det var hyggelig å se hvor Rune skal bo siste halvdel av 2011...

Søndag sto vi opp tidlig , dvs 05.00, for å seile videre til Port Stephens. Dette er en strekning på ca. 70 nm, og vi måtte være sikre på å komme frem før det ble mørkt. Small Nest slo følge samtidig, men fortsatte videre etter at vi tok av til Port Stephens. De ville seile direkte til Gold Coast, hvor William's far nå kommer på besøk fra Belgia. Han er ikke så glad i å fly, så han har faktisk seilt i 3 mnd på en Wallenius-Wilhelmsen båt, for å besøke sin familie i Australia:-)

På samme måte som Sydney Harbour og Pittwater, - er Port Stepens også en av de få naturlige havner langs New South Wales kyst, som er lett tilgjengelig i allslags vær og gir le for alle vindretninger. Byen er et populært feriemål, for bl.a. sportsfiskere, dykkere, og surfere. Dette tross farvannets andre gjester, som i tillegg til Delfiner, Hvaler og Hval hai også omfatter Great White og Bull Shark...

Port Stephens har en hyggelig fiskehavn som i dag domineres av charterbåter som betjener turistnæringen. Vi stoppet her også fordi dette er det eneste stedet vi kunne få nytt batteri på Mads sin dykkekomputer/klokke, - og vi fikk ordnet dette på 2 dager:-) Vi fikk også bestilt noen reservedeler vi trenger til motoren hos en Yanmar forhandler i havnen. I påvente av dette bestemte vi oss for å finne en bra ankringsplass for et par dager. Først prøvde vi å legge oss ved Jimmy's Beach, som er en kilometer lang og hvit sandstrand som ligger på nordsiden av innseilingen til Nelson Bay. Da det blåste litt vel mye, bestemte vi oss for å gå til Fame Cove, som ligger et 5-6 nm lenger inn i bukten. Senere fikk vi høre at en jente var blitt angrepet av hai ved Jimmy's beach samme dag!! Samtidig fikk vi også høre at Fame Cove tidligere ble kalt Shark Cove. Det lå nemlig et slakteri her som slapp slakteblod rett ut i sjøen... Det ble ikke så mye bading der heller kan man slå fast:) Imidlertid fikk vi stadige besøk av en flokk delfiner som har tilhold der nå. Uansett - et vakkert sted!

Fredag var alt kommet på plass av bestilte varer, og vi dro inn i havnen og fikk bunkret vann og diesel. La oss for anker utenfor, og gjorde alt klar for nok en tidlig seilas lørdag morgen. Nå lå en annen kjent båt her, Tutatis fra Brasil, som vi har truffet med jevne mellomrom siden Karibien.

05.00 satte vi igjen ut på havet, med kurs for Coffs Harbour. Vi fulgte en armada med sportsfiskebåter ut av Port Stephens i stummende mørke. Heldigvis var været bra, og med kartplotter og radar var det ingen problem å finne veien ut på havet. Etter hvert som dagen grydde, økte vinden på, og vi kunne sette seil. I noen timer på formiddagen gjorde vi 8 kn med vind, strøm, og svell med oss:-) Nå har vinden avtatt, og vi motrer med 0,5 - 1 kn motstrøm... Men har ikke noe problem med å holde farten til å nå Coffs i løpet av dagen i morgen. Tutatis ligger en times tid foran oss, og skal samme vei, så da har vi selskap på VHF'en. I Coffs Harbour blir det gjensyn med familien på Sunboy, som vi ikke har sett siden Tonga. Gleder oss:-)

Og, vi som dere hjemme, skal forhåpentligvis få sett en stooor og fuuuull måne i natt...