2. mars 2011

Forberedelser for videre seilas

Nå er det ikke lenge før vi skal ut å seile på havet igjen! Etter at vi kom tilbake fra New Zealand flyttet vi ut i båten igjen, og vi har gått over ting som trengs ordnet før vi drar videre. Vi har hatt båten på land, og sjekket skrog, ror, propell, baugpropell, anoder, osv. - og fått vasket bort en anselig mengde groe, som har satt seg siden vi kom til Sydney. Vi bruker en type bunnstoff som består av epoxy iblandet kobberpulver, CopperCoat, og som har fungert veldig bra siden båten var ny i 2008. Produsenten markedsfører med at den har en levetid på 10 år, men vi er fornøyd om den holder 5... Men for å få tilbake effekten av kobberet har vi nå vannslipt hele skroget med 240 papir, slik at kobberet blir effektivt igjen. Det ser i alle fall veldig bra ut, og forhåpentligvis skal vi nå klare å holde skroget rent ved å vaske for hånd en gang i blant.

Det er to ting vi har savnet av utstyr om bord, som vi nå ordner før vi drar fra Sydney. Det viktigste er solcellepaneler. På seilaser over 2 døgn har vi måttet kjøre dieselgeneratoren minst et par timer daglig for å dekke forbruket av strøm. Vi ville absolutt ikke vært foruten den generatoren, både fordi den er en reserveløsning, og at den dekker akutte behov for 240V, - men vi har sett at båter som utnytter solenergien med et godt anlegg, stort sett kan dekke sitt behov for strøm under seil. Vi har jo også vindgeneratoren, men denne gir nesten ingenting når vi seiler med vinden.

Så nå venter vi på et skreddersydd anlegg av 3x65W BP paneler, som skal monteres mellom mastene på akterspeilet (de satellittantennen og vindgeneratoren sitter på). På papiret skal disse kunne gi 195W/12V= ca. 16A så lenge solen står høyt på himmelen. Det blir spennende å se!

Vårt neste ønske var en grill! Vi snakker da om en gassgrill, som forsynes av samme propan som vi allerede har om bord. Dette er nå ordnet, ved at en profesjonell montør har laget en T-kobling til et gassuttak på akterspeilet. Grillen er ikke kommet ennå, men festeanordningen på pushpiten er på plass. Vi har samtidig kassert 3 gamle, stygge og rustbefengte, franske gassflasker - til fordel for 2 nye australske flasker. Sistnevnte er større, og passer perfekt i det tiltenkte rommet under benken bak styrbord ror:-) I Australia er også kravene til gass om bord i lystbåter mye strengere en hjemme. Så vi benyttet anledningen, og fikk montøren til å bytte ut gummislange og slangeklemmer (mellom flaskeventil og fastmontert anlegg) til en skikkelig slange med skrukoblinger.

Vi har også hatt profesjonell rigger om bord, for å sjekke riggen for slitasje. De avdekket flere brudd i kordeler på akterstaget, som skyldes et stresspunkt der wiren gikk gjennom en blokk i mastetoppen. For å forebygge slitasje på nytt stag, er nå hjulet i blokken byttet med et større. Vi hadde nok ikke oppdaget denne slitasjen selv, så vi er glad for at vi spanderte en sjekk!

Ellers er båten vasket og polert, og skinner som ny! Det er faktisk ikke tull, - alle som kommer om bord av andre seilere mener vi seiler rundt i en utstillingsbåt:-) De mener nok at vi har en slags rydde- og ordensmani, - mens vi bare synes vi holder skuta passelig ship-shape. Sånn sett er det nok lettere når man bare er to... Nå gjenstår service på motor og generator, og litt småting før båten er klar!

Vi har allerede handlet inn det meste av proviant for perioder til havs og til anker en stund fremover, og i dag fikk vi også tak i det meste av kart og pilotbøker som trengs for Great Barrier Reef og videre.

Vi har begynt å ta avskjed med gamle og nye venner her i Sydney, noe som ikke bare er lett. Søndag hadde vi besøk om bord av Ole (som har vært vår elskverdige husvert i 2 måneder) og Oscar (elev på CON hvor Ole jobber), som var veldig, veldig, hyggelig! Og i går hadde vi avskjedstreff på den lokale pub’en med Matt og Tania (fra farmen), sammen med Astrid og Simon. Det blir nok noen runder til før vi klarer å rive oss løs herfra:-)

Lørdag var vi på middag hos Small Nest, til vår store glede ser det ut til at de har bestemt seg for å følge samme rute som oss. Vi har bestemt oss for å seile fra Darwin og gjennom Det indiske Hav til Sør Afrika. Vi vurderte lenge om vi skulle seile Indonesia og Rødehavet, - men de siste ukers tydelige eskalering i piratvirksomhet gjorde avgjørelsen enkel. Både den Amerikanske båten Quest, og danske ING, har som vi, antatt at det for mindre yachter fortsatt har vært trygt å seile til Adenbukten, - men det er tydelig at både opptrapping av den internasjonale styrken, og forsterket vakthold på handelsskipene har bidratt til at piratene søker enklere og mindre bytte! Det hjelper heller ikke at enkeltpersoner går ut i media med lite gjennomtenkte uttalelser, som f.eks. hvordan piratene bare skal kunne henrettes på stedet! Vi vil følge situasjonen nøye, og dersom det skulle vise seg at piratene utvider sitt område mot våre seilingsområder, vil vi revurdere ruten igjen. Slik det ser ut nå er det flere båter vi kjenner til som skal samme rute som oss. Blant disse er Sør Afrikanske The Road, som vi traff første gang på Marquesas, og norske S/Y Empire som vi ennå ikke har truffet.

Vi får også gleden av å ta i mot to nye mannskap som mønstrer på Go Beyond når vi kommer til Darwin! Det er Rune Stubberud og Johanna Davidsson (vi kommer tilbake med en presentasjon av disse snart:-)), som blir med oss i 6 måneder fra Darwin til Cape Town. Det er en stor lettelse for oss å vite at vi ikke behøver å seile disse lange distansene alene. I tillegg til at det sikkerhetsmessig er en stor fordel å være flere en bare to om bord, blir det også veldig hyggelig å få selskap på Go Beyond:-)

Vi sender en stor takk til alle som har meldt sin interesse for å være med oss på turen videre!

 

Verd å nevne (synes noen) er vel at det også her om bord diskuteres regimeskifte; noen synes det er rettferdig å bytte på kapteinsrollen, mens andre ikke har lyst til å gi fra seg makten...

 

4 kommentarer:

  1. Hej, vad härligt att ni har koll på allt. Jag är väldigt avundsjuk på er som snart ska ut och segla igen. Här hemma i Sverige är det fortfarande kallt men den kommande helgen ska jag börja förbereda Cantare för sommarens Skottlandsegling. Bra att ni inte tänker gå förbi Somalia, förskräckligt med Ing. Ta hand om er och Fair winds. Kram från Maria på Cantare

    SvarSlett
  2. Hei, Maria!
    Så hyggelig å høre fra deg. Så spennende med Skottlandseilas! Skal du seile alene eller er Sofia med? Si fra om du kommer til å skrive blogg... Ønsker deg uansett en fin tur:-)
    Ta vare på deg selv du også,
    Klem Elin & Mads

    SvarSlett
  3. Hej igen,
    Cantarebloggen lever vidare på samma adress, www.cantare.se Det kommer snart en ny variant av den som är anpassad för kommande seglingen, men det tar lite tid när skolan ska hinnas med samtidigt. Sofia ska inte segla med till Skottland utan jag ska testa på den mer "traditionella" besättningen, pojkvän. Fast jag är såklart fortfarande kapten =)Spännande att läsa om det blir maktskifte på Go Beyond eller inte. Kram / Maria

    SvarSlett
  4. Hva med et kapteinbytte i dag på kvinnedagen!?

    Ellers ønsker vi dere god tur med denne her:
    "Hiv en hai, snart er katten vår!"
    (Kasper 3år)
    (Kaspers tekst til skumle Kaptein Sabeltanns sang)

    SvarSlett