2. mai 2010

Dag 2, Galapagos Marquesas

TID: 22.00 LT/04.00 UT
POS: 02*02,4'S 093*52,8'W
VIND: 10 kn/ 120 deg
SJØ: 2 m svell
VÆR: Skiftende skydekke, oppholdsvær
VIS: 100%,
Baro 1016 hPa
COG: 260* SOG: 6,5 kn
UTSEILT DISTANSE SISTE 24 TIMER: 135 nm
DISTANSE TIL HIVA OA: 2715

Passatvind!
Utpå dagen kom vi endelig ut av nedbørsområdet og inn lettere vær med
passatvind. Denne gudbenådede vinden drives av forskjellen mellom
høytrykk i sør og lavere trykk i ITCZ (stillebeltet)som ligger noen
grader nord. Jordrotasjonen sørger for en østlig komponent, så nå har vi
god vind fra øst/sørøst. Den sør-ekvatorialske havstrømmen går også mot
vest med 1-1,5 kn og gir ekstra fart, så vi har gjort mellom 6-8 kn mye
av dagen.
Begynner å komme inn i rutinene om bord, og har ikke problemer med å få
tiden til å gå. Vi har fortsatt en del lydbøker hjemmefra (takk for alle
bidrag!), og fikk litt påfyll da vi utvekslet bøker og filmer med
African Innovation. I dag begynnte vi på Moby Dick, som er en passende
bok for en havseilas...
Takk for hyggelige meldinger og nyheter hjemmefra. Vi fikk også en mail
fra våre venner på Ronja i dag, som nå er på Taiti, med gode tips om
Marquesas øyer. Gleder oss til gjensyn med familien Ruud når vi kommer
nærmere Australia.
Skulle gjerne hatt med oss GP(ESC), men er glad vi er langt unna Greske
finanskriser og oljekatastrofer.
Det er ikke mange båter å se her ute nei. Siden vi forlot Galapagos har
vi kun sett en fiskebåt som passerte oss med noen hundre meter med
motsatt kurs.
Ingjo, vi har ikke fått med oss VM i rock, men råtipper at Finland vant.
Norge kom på en fin 5. plass!?
Elin og Mads

5 kommentarer:

  1. Pasatvind...høres ut som poesi. Har dere forresten fått med dere hvilken kjent Belgisk/fransk sanger som ligger begravet i Oa Hiva? En av hans mest berømte sanger heter Ne Me Quite Pas. Quiz: Nevn en berømt engelsk popasnger som har sunget den på engelse. Hvis passaten og vind og vær er snilde med dere, tror jeg dere får landkjenning 18 mai 10.30. Hyggelig å høre at dere har hatt kontakt med Ronja og at dere har avtale om å møte familien Ruud. Her er strålende sol igjen etter regn 1. mai. Ønsker dere alt godt videre. Klem Reidun

    SvarSlett
  2. Fint med god vind, og det ser ut til på UGRIB at lengre syd vil vindforholdene stadig bli bedre. Med 6.0 kn er dere fremme etter knapt 19 dg, dvs 21 mai kl. 12.00 UT...det blir mitt best guess. Morsomt å lese på fb at du Elin synes dere hadde fantastiske dager på Galapagos!!! Nyheter: 1) Har dere fått med dere at Madde har gjort det slutt med Jonas? En trønderjente har stått frem og fortalt om hans forhold til henne... 2) Liste over folk i Norge's hemmelige tjenester har i mange år vært tilgjengelig for 50.000 offentlig ansatte!! 3) Fra og med nu er båtførerprøven obligatorisk dersom under 30 år, båt over 8 m eller motor over 25 hk. Ha en fortsatt fin tur! F

    SvarSlett
  3. Hvordan gikk egentlig den surfedebuten? Hektet? Her er det jo folkesport og noe mange er totalt avhengig av, men ganske mye enklere for dem som startet da de var fem år! Vi kan ikke skryte av et så mangfodig og fargerikt utvalg av møter med dyr og fisk som dere, men fikk ekte selkyss (bløtt smask på kinnet) og badet med fem stykker i påsken. Vi lekte med en også, de var nesten som hunder. Kenguruer så vi også nylig og spiser dem en gang i uken, veldig sunt, magert og deilig kjøtt fra grillen. Dere må smake når dere kommer. Lykke til med vind og seilas videre fra oss i Sydney. A

    SvarSlett
  4. Hei igjen.
    Skjønner at dere ikke fikk med dere quizen vi la inn i går. Dette er skrevet inn 2. mai klokken 17.50 norsk tid.
    Her kommer en liten oppgave:
    I en klasse er det 7 gutter med langt hår. Det er 16 gutter til sammen. 8 elever har langt hår. 3 elever er hverken gutter eller har langt hår. Hvor mange elever er det i klassen?

    ..og en til:
    Ingvill er på joggetur Bymarka. Hun vet om tre forskjellige ruter fra Skistua til Grønnlia. Fra Grønnlia til Rønningen kjenner hun seks forskjellige ruter. Fra Rønningen til Elgsethytta vet Ingvill om fire ulike ruter. Hvor mange forskjellige ruter kan hun velge fra Skistua til Elgsethytta?
    Fint vær i Oslo i dag, men det er liksom ikke så varmt som vi vil ha det. Har brukt dagen på husvask, det blir bare gjort i helgen. Skal kappe litt trær til uka, det blir fint.
    Ha det så bra, dere må seile fort for å komme inn til den tiden jeg har gjettet! Godt vinden har tatt seg opp.

    SvarSlett
  5. Hei! En bil kjørte heftig inn i min bil når jeg stod parkert! Jeg kjørte inn på 7-11 og skulle parkere også skal han rygge ut fra sin plass, men han ser seg ikke bak eller til siden, så han merker ikke at jeg har stelt meg på plassen ved siden av. Jeg stod parkert og hadde slått av motoren til og med. Han klikka og ble drit sur, men gav meg nr og sånn, og jeg tok bil nr. hans! Men så bare dro hann og sa at vi måtte ringes til uka. Hans bil fikk masse bulker og lykta knuste og sånn. Min fikk litt bulk i ene døren og riper lang begge dørene på venstre side. Hva skal jeg gjøre? Han dro før jeg kom på at jeg måtte skrive skademelding, men jeg fikk tatt mange bilder og sånn. HELP! Hilsen Kine og Crossi

    SvarSlett