23. september 2010

Port Denarau Marina, Fiji

Etter noen herlige dager ved Navadra, seilte vi noen timer nordover til Nanuya Mbalavu, eller Manta Ray Island, for nettopp å jakte på Manta Rays. Et pass rett ved denne øya er nemlig kjent for at det dukker opp store Mantas ved høyvann. Mike og Sammy på Quartermoon hadde opplevd å snorkle sammen med Mantaene her noen dager før, så vi hadde store forhåpninger...
Men dessverre, Mantaene glimret med sitt fravær de to dagene vi var her, så vi måtte nøye oss med fantastisk snorkling i strømmen gjennom passet. Nesten på høyde med det beste vi har sett under vann...
I tillegg til at dette var en herlig ankringsplass, kunne vi også nyte fasilitetene på den fantastisk sjarmerende "backpacker resorten" Manta Ray Island Resort. Her spiste vi middag en dag og lunsj den neste, og fikk med oss fine show med Fiji dansere på kvelden. Ikke reis fra Fiji uten å besøke dette stedet!
Vi møtte også de norske backpackerene Lill Torunn og Ivar som nettopp har startet sin 9 måneders tur jorden rundt. Det er lenge mellom hver gang vi treffer nordmenn på denne siden av kloden, og vi hadde blant annet en hyggelig lunsj sammen på Manta resorten. Følg Lill Torunn og Ivar's blogg her.
Planen var så å seile til Nanuya Levu hvor Brooke Shields Blue Lagoon ble spilt inn i 1980. Men vi var litt trege med å komme oss av gårde denne dagen, og måtte beslutte å finne alternativ ankringsplass før mørket falt på. Det er rev og grunner overalt mellom disse øyene, og man er helt avhengig av godt dagslys for å seile trygt. Så vi endte opp i bukten nord på Naviti, og ankret opp inne i en liten bukt med en herlig strand...
Rett etter at vi hadde ankret opp kom en fiskebåt mot oss, og Elin sa for spøk at de har sikkert med seg hummer til oss. Det viste seg å være samme fiskerne vi hadde truffet et par dager tidligere, som bodde nettopp på denne øya i landsbyen Somosomo. Og ganske riktig: De hadde hummer! En god kilos Languster ville de ha 20 Fijidollar for (ca. 70 kr). Vi var ikke sene om å takke ja, og gav de lykkelige 6 fiskerne en Cola hver på kjøpet. (Sist vi traff dem fikk de en kavarot som førte til et Sevusevu ritual på strak arm... Se bilde under).
Det var allerede onsdag når vi seilte til Naviti, og vi måtte nå begynne å tenke på returen til Nadi, hvor Astrid og Simon skulle fly hjem lørdag. Vi besluttet derfor å seile ned til Waya på torsdag, og videre til Nadi (Port Denarau) fredag.
Underveis til Waya fikk vi en rugg av en Konge Makrell, som hadde som skjebne å fø 12-14 personer til middag samme kveld.
Da vi kom til Waya, lå Small Nest for anker anker i bukten utenfor lansbyen Yalobi, og de ble dermed invitert på fiskemiddag. Men først måtte vi inn til landsbyhøvdingen og presentere Savusavu. Vi ble som alltid godt mottatt, og fikk den forenklede seremonien som turistene gjerne får: velsignelse, hyggelig småprat, og tillatelse til å oppholde oss i og rundt landsbyen. Men før vi fikk gå hadde høvdingen et spørsmål: dere har ikke tilfeldigvis noe fisk om bord? De kunne gjerne tenke seg litt fisk til middag hvis vi hadde noe til overs... En knapp time før hadde et par kilo rykende fersk konge Makrell funnet veien til fryseren, men denne ble nå hentet og forært landsbyens overhode m/famiilie. Middagen om bord på GoBy ble uforglemmelig…
På Mads bursdag, 17. september, kom vi til Port Denerau Marina i Nadi. Astrid og Simon skulle fly hjem dagen etter, så det passet å feire dagen i havnen som ligger like ved flyplassen.
Det ble en spesiell og flott middag på en restaurant med autentisk Fijiansk mat. Stemningen var på topp både hos oss, og blant restaurantens ansatte, og det ble etter hvert både sunget og danset til ære for bursdagsbarnet.
Lørdag ble det avskjed våre gjester fra Sydney, etter to herlige uker sammen i Fiji's fantastiske øyrike. Vi tror og håper at Astrid og Simon har hatt en både hyggelig og annerledes ferie om bord på Go Beyond, selv om seilingen de første dagene ble litt tøffere enn man kunne ønsket.
Takk for besøket, og velkommen tilbake Astrid og Simon!!!
                            ***
Så er vi igjen alene, og må begynne å tenke på videre seilas. Men først må skuta skrubbes. Ikke fordi vi har hatt besøk av Astrid og Simon, - men fordi vi har fått besøk av irriterende mange melbiller som har kommet med mat og ris om bord... Samtidig benytter vi anledningen til å gjøre grundig rent og ryddig før vi snart skal møte de strenge australske myndighetene.
Litt kaos i starten blir det når plassen allerede er svært begrenset, - men etter hvert går det greiere...
Etter et par - tre dager i havn er båten ship-shape og som ny. Så nå er det tid for ... proviantering. Ingen Sightseeing annet enn den som kommer tilfeldig forbi:-) Mads ble litt interessert i en gruppe Hinduer som brukte dagen på å velsigne alle butikkene i Nadis hovedgate, - og ble selv velsignet da han skulle ta bilde. Så nå er det vel trygt for oss å seile videre :-)
Før vi for alvor startet arbeidet med å fylle en nokså tom båt, - fikk vi også med oss det flotte Indiske Tempelet i Nadi, og sett litt av dagliglivet her på Fiji. Vi gleder oss over å møte alle de hyggelige menneskene her, som har lært kanskje noe av det viktigste i livet - nemlig å ta det med ro!
Butikkene i Nadi har godt utvalg av varer, spesielt fra Australia og New Zeeland, så provianteringen er relativt grei. Vi hadde også hørt at det skulle finnes en liten italiensk osteforretning i Nadi, som vi gjerne ville besøke. Uten å ha funnet denne, satte vi oss i en taxi med alle varene for å returnere til båten. Da vi fortalte sjåføren om ostebutikken vi lette etter, kunne han stolt fortelle oss at den lå like langt unna på veien tilbake til marinaen. Og for et funn Flavio’s Italiani a Fiji er!
Italienske Flavio kom til Fiji for 13 år siden, og har tatt på seg oppgaven å levere italiensk mat til kresne Fijianere. Og til svært hyggelige priser! For oss som elsker italiensk mat og italienske viner, - har mangelen på disse produktene vært total i snart ett år. Her kunne vi endelig finne nydelige oster, parmaskinke, parmasanost og mye mye mer. Noen flasker vin og en flaske grappa ble det også... For Flavio har en fabelaktig selger i sin butikk; Sharon vet nemlig hva som selger god mat og vin - nemlig god mat og vin... Ikke før vi var kommet innenfor butikken, ble vi servert oster og viner for å smake. Det blir det pukking i hyllene av.
Vi måtte "dessverre" tilbake til Flavio's i dag for å hente litt skinke, og tok med oss vennene våre fra Small Nest. Det var ikke dårligere denne gangen, tvert i mot, vi ble servert en lunsj av italienske "tapas" med forskjellige viner til. Helt utrolig! Og ganske riktig - både Smal nest og Go Beyond ligger nå enda dypere i vannet...
Nå er alt klart for neste leg, og planen er som følger: Vi sjekker ut i morgen (fredag), og seiler noen timer vestover til Malolo eller Mana, og legger oss for anker et par netter før vi setter til havs mot Vanuatu. Frem til og med lørdag og søndag er det meldt vel mye dønninger fra sørvest, som vilgjøre overfarten ubehagelig. Vi satser derfor på avreise mandag. Kommer tilbake med info om dette innen avreise. Vi vil sannsynligvis ikke finne nett på disse øyene, å vi blir da å finne på Blogg på havet igjen.

1. Hei Elin og Mads!
    Det ser ut som dere har opplevet masse spennende siden siste logg...
    Hummer og Konge Makrell høres herlig ut. Dere blir skikkelig bortskjemte... Og når man i tillegg provianterer med parmaskinke og italienske oster og viner, lover det jo bra for turen videre. Godt at dere fikk rengjort båten skikkelig... Det med småkryp høres ikke så behagelig ut.
    Festlig bursdagsfeiring du fikk Mads! Din og Theas blir vel feiret i Australia, Elin?
    Jeg ønsker dere en riktig fin seilas mot Vanautu!
    Det skal bli morsomt å sammenligne deres erfaring derfra med det vi ser i TV serien nå.
    Din bror, Fredrik, kommmer forresten til helgen, Mads. Han skal på klassefest på Høvik. Har invitert begge Fredrikene til middag søngag.

Stoor klem til dere begge!

2. Hei Elin og Mads!

Dere vet vel om mantaene er ufarlige? De kan jo bli opptil 1000 kg, så de er kanskje ikke å spøke med i alle situasjoner… Interessant og morsomt å lese reisebrevet, om alt dere har opplevd og erfart! Ikke minst hos Flavio's, med gode italienske matvarer, oster, skinke og viner!

Det blir vel stille om bord nu når Astrid og Simon er reist tilbake. Flott at det ble et vellykket besøk om bord på GoBeyond for dem, og snart blir det noen dagers tur for dere to på havet igjen. Håper på godvær for dere, fint i rengjort og ship- shape båt!

Det går en australsk dokumentar- serie på TV, "Border Security", den har dere sikkert hørt om. Viser den strenge kontrollen til Australia, som jeg forstår at dere kjenner til allerede. Matvarer og udyr slippes ikke alltid inn i landet.

I dag har Fredrik hjulpet meg med pc'n, ikke det at jeg har problemer, men fint å lære litt nytt. I det hele så har det virket problemfritt her for meg heldigvis. Det har vært veldig hyggelig med besøk, og nu er han på festen sammen med med- studentene. I morgen skal vi til R, og dit kommer også Victoria fra Hønefoss.

Nu er det meldt 5 dager med godvær her på Østlandet, det skal komme godt med etter ganske mye dårlig vær.

Hilsen F

3. Herlig å lese! Høres ut som et hyggelig besøk av A&S.
    Kan dere være greie å takke masse til Rudolf fra Edvard? Han fikk bursdagskort fra ham i går, og han ble kjempeglad! Tusen takk! Her går det i Italiensk også i kveld. Pizza fra Pizzabua på Lambertseter, digg! LangeAxel og LangeSigurd, Kasper,Isabel,Karsten og Edvard hilser masse! Klem

4. Hei og takk for sist. Vi er nå vel tilbake i Sydney og jeg har laget bildeserie fra den fine ferien med Go Beyond og dere. (Jeg har begynt å tenke på båten som sønnen i familien og sier navnet like selvfølgelig som jeg sa Arne om den lille røde, superlekre bilen min.)
    Vi skal ha en myk start med vår camper van til helgen. Skal ta den med til Matt og Tanias sauefarm, altså med nær tilgang til alle innefasiliteter. Det er nemlig langhelg i Australia. Vi skal stå for to lunsjer og en frokost, men dette må planlegges, for Tania er superkokkgourmet og estetiker, så vi snakker ikke akkurat boksemat... Torsdag skal jeg til tannlegen for annen gang, da avjøres hva som skal gjøres. Har nå totalt karamellforbud. Tannlegespesialisten mener jeg hadde superflaks som miset en så stor del av tannen uten å oppleve smerter i det hele tatt. Helt utrolig, sa hun. Og skrøt av gullarbeidet til tannelege-Arild. Håper å slippe rotfylling og merker fremdeles ingenting. Sutt kun på karamellene og god seilas videre, håper dere slipper sikkerhetslineforhold! Forresten: Min erfaring er at Australian Customs er mye hyggeligere enn det som har vært formidlet i reality serien som sendes i Norge, men strenge er de - og må de være. Simon hilser. Astrid