10. september 2010

Vomo Island, Fiji

17*29'S, 177^15'Ø
Onsdag seilte vi fra Beqa mot Navula Passage, i strålende vær og i trygg
forvissning om at vinden skulle være moderat. Imidlertid erfarte vi at
det langs sørkysten av Vitu Levu er en kraftig akslerasjonssone, som
gjør at det bygges opp relativt mye kraftigere vind her enn den
generelle vindstyrken i området. Dagen startet stille og rolig ned rundt
20 kn vind, og endte med konstant vindstyrke på mellom 30-35 kn og etter
hvert krappe bølger på 3-4 meter! Heldigvis ga dette seg da vi rundet
det sørvestlige hjørnet av øya, og vi kunne gå trygt inn i Navalu
Passage og ankre i bukten Momi for natten (17*55'S, 177*16'Ø).
Torsdag dro vi videre mot Lautoka, som er "hovedstad" og
innsjekkingshavn på vestsiden av Vitu Levu. Her fikk vi sjekket inn for
seiling i farvannene å denne siden av øya.
Seilte så videre i dag, og ligger nå ved en liten øy som heter Vomo,
ankret opp i en liten korallbukt som er helt utrolig idyllisk.
Mer om våre opplevelser kommer sannsynligvis i morgen, da vi skal få en
gjesteblogg fra ett ett av mannskapet vi har om bord:-)
E,M,A&S

1. Hei på dere!
    Jeg skjønner dere har hatt mye vær i det siste og håper dere har fått det roligere nå.
    For med har det vært en travel men svært hyggelig uke. Det ble en veldig hyggelig bursdagslunsj med Simon tirsdag. Han satte stor pris på å få hilsen fra deg, Mads.
    Onsdag var jeg på en fin kulturell tur til Blaafarveverket sammen med Gerd og Ånund. Kjempeflott maleriutstilling! Etterpå bilte vi 8 km videre opp i fjellet til Theodor Kittelsen museet, som ligger like ved de gamle koboltgruvene. Fint sted med flott utsikt. Så helt over til Tyrifjorden.
    På formiddagen i går spiste jeg lunsj sammen med pensjonister fra Ramstad på Bærums verk. Og på kvelden var jeg i konserthuset sammen med konsertgruppa vår, etter først å ha spist deilig kinamat på restaurant like ved rådhuset. Ble litt sliten, men sånn er når en vil ha med seg alt. I dag er det sol å deilig vær. Det begynner å bli litt høstfarger nå.
    Hils gjestene, og si til Astrid at jeg gleder meg til gjessteloggen! Klem Klem

2. Nei da, jeg er ikke død, bare nesten. Glemmer helt hvor mye det er å gjøre når man starter opp igjen etter en ferie. Jobb, jobb, jobb. Kursstart med damene krever sitt, men har fått en herlig gjeng med damer på kurs.
    Har mange potensielle weboppdrag også, har begynt et samarbeid med en kar. Vi utfyller hverandre bra - tror jeg! Så nå får vil håpe på tilslag på sidene, så blir det ribbe til jul i år og :-)
    Hadde jentekveld her i går, møtte Liv(til Lars) på Jacobs, og inviterte henne også , det var hyggelig!
    I dag har gullrekka begynt, og vi har hatt TV-dinner med Nytt på nytt, med rødvin i glasset. Deilig med høst på en måte, men sjokkerende hvor tidlig det blir mørkt nå. Har ikke lyst til å pakke bort sandaler og klikk-klakker, men er redd det ikke er noen vei tilbake.
    Hils så mye til de nye gastene, gleder meg også til å høre Astrids betraktninger!
    klem

3. Litt røffe forhold forstår jeg!
    Har dere noen gang prøvd tyggegummien mot sjøsyke jeg nevnte?? Kanskje noe for gjester...
    Her hjemme er det grei temp på dagen, kaldt på kvelden og møøøørkt. Første stearinlyskveld, og jeg mener da hele stua i full lyssetting. Må jo hygge oss litt her hjemme også...Sushi, reker og krabbe til kvelds. Sigurd er på overnattingstur med klassen. Han har valgt friluftsliv som valgfag. Resten av gjengen var samlet ved "boksen"i kveld.
    Det mest eksotiske jeg kan komme med for øyeblikket er; modene, digre fersken rett utenfor stuevinduet! Ellers har det vært en fin uke. Jeg trives godt på jobben. Edvard er veldig fornøyd med valg av skole sier han :) Kos dere og nyyyyt!
    Klem

4. 11/9 Hei Elin og Mads!

Det blir morsomt å lese litt om hva dere har foretatt dere sammen i de siste dagene. Det har nok vært kjempehyggelig, enten været har vært slik eller slik. Har seilingen gitt mersmak for gjestene tro?

Sender noen nyheter selv om dere kanskje ikke har tid til å lese dem…

Nyheter:

- I dag er det 9 - årsdagen for terrorangrepet på Twin- Towers (nesten 3.000 omkom). I USA er tilliten dalende til at myndighetene kan forhindre at noe liknende skjer igjen.

- De største overskriftene siste uke, vedrører at flere av statsrådene her hjemme, også statsministeren selv, ikke har ordnet opp i skatte - forholdene omkring gaver som de har mottatt fra utenlandske statsoverhoder og andre ved statsbesøk, skips- dåp og flere anledninger.

Aktuelle navn: Stoltenberg, Støre, Navarsete, Meltveit Kleppa, Strøm - Erichsen. Verdier gjerne fra ca 20.000 til 50.000 kr. (flere gullarmbånd, verdifulle ur, persiske tepper, sølv kaffe servise med mer). Regjeringens stilling er svekket mener kommentatorene.

- Nesten like store overskrifter de siste dagene vedrører Treholtsaken (Arne Treholt pågrepet 1984 og dømt til 20 år fengsel for spionasje, benådet 1992 av helsemessige årsaker), fordi det er utkommet en bok der det fremsettes tilsynelatende vel begrunnede påstander om at politiet forfalsket viktige bevis i rettssaken mot Treholt. PST har nu begynt å sjekke seg selv, så får vi se hvordan det går.

- En avgjørelse fra Høyesterett i 2008 pålegger lagmannsretten å begrunne avslag på anke. Nå skal Hr. ta stilling til om det også gjelder saker med rettskraftig dom.

En kjennelse fra Hr. i går kan bety at alle straffedømte som uten begrunnelse ble nektet anke, kan få saken sin prøvet på nytt. Dette vil kunne bety enorme arbeidsoppgaver i vente for domstolene.

- Nye tog er på vei! Over 200 km/timen! Strekningen Skien - Lillehammer kommer først. Men vi må vente i 1/2 år. Omfattende testing må gjennomføres.

Onsdag ble det første av i alt 50 nye NSB - tog ferdig produsert på Stadler- fabrikken i Sveits. Hvert tog koster 80 mill kroner, og totalt skal NSB investere over 4 mrd kroner i denne leveransen. NSB har i tillegg opsjon på 100 FLIRT- sett, og skal før neste sommer pensjonere mange gamle togsett.