20. juli 2011

Gili Banta

Pos: 08*26,8'S, 119*34,0'E

Vi kom til Lauban Bajo (ca.08*29'S, 119*52'E) mandag
ettermiddag, og ordnet med proviantering og bunkring i denne
hektiske fiskelandsbyen som etterhvert har blitt et
knutepunkt for turister til Komodoøyene. Joanna var ventet
med fly fra Bali neste dag kl. 13.00.
Etter å ha brukt formiddagen tirsdag til siste
forberedelser, dro vi ut til flyplassen for å hente Johanna.
Selv om flyet var nesten en time forsinket (Indonesian
rubber time)kom endelig Johanna ved 2-tiden! Sammen dro
vi rett ut til båten og lettet anker for å seile tilbake til
Gili Lawa Laut. Det ble en minnerik kveld med bål på
stranden med Small Nest familien.
I dag seilte vi videre til naboøya Gili Banta, og skal prøve
å aklimatisere vårt nye mannskap:-)
Takk for alle hyggelige meldinger! Vi koser oss med hvert
ord hjemmefra!!!
Humøret er på topp, og alt er såre vel om bord!
JERM

(Bilde: Soloppgang på toppen av Gili Lava Laut)

7 kommentarer:

  1. Godt å høre at Johanna er vel ombord! Håper hun vil trives :)

    SvarSlett
  2. 20/7-11. Hei alle 4, Johanna, Elin, Rune, Mads!

    Nu er mannskapet komplett, det er bra. Og hyggelig å lese at dere hadde en fin kveld sammen med A Small Nest! Spennende fremover, det er ikke lenge før de lange strekkene kommer…

    Noen nyheter:

    AMERICAN AIRLINES kunngjorde onsdag at de kjøper 460 nye fly, og kaller kontrakten ”den største i flyhistorien”! Kjøpet fordeles på 260 av den nyeste versjonen av Airbus A320 og 200 Boeing 737, som alle skal leveres mellom 2013 og 2022. Selskapet har også opsjon på ytterligere 465 fly fra begge fabrikker. Kontraktene er nederlag for Boeing som siden slutten av 1980- tallet har vært American Airlines ene- leverandør av fly.

    Solcelle- fabrikken REC i Glomfjord i Nordland har i dag permittert 200 ansatte. Fabrikksjefen slår fast at ingen slike fabrikker i verden tjener penger med de prisene som er i markedet nu.
    Til sammen er nu 700 REC- ansatte i Norge permitterte. Selskapet hadde et minus på 6,3 mrd kroner i andre kvartal i år.

    Aldri har så mange søkt opptak til høyere utdannelse, og aldri har det vært utsendt så mange tilbud om studieplasser som i år. I alt har ca 74.500 (69 % av søkerne) fått tilbud om studieplass til høsten, og det er rundt 3.200 flere enn i fjor. Foreløpig står rundt 13.900 kvalifiserte søkere uten studieplass. Høyeste krav til søkere er for opptak til medisinsk studieretning.

    12 millioner mennesker på det tørkerammede Afrikas Horn trenger øyeblikkelig hjelp, sier FN’s matvareprogram FAD, som ber om 120 mill USD i nødhjelp til desperate jordbrukere i regionen. Verst er det i Somalia, der trenges 70 mill dollar, resten fordeles til Etiopia, Kenya og Uganda.

    Som tidligere meddelt: Oslo S er stengt i tiden fra 26. juni til 8. august pga vedlikeholds- arbeide og omlegging av banelegemet og strømlednings- systemet (tak - strømskinne) i området. I alt gjennomføres 2.500 større og mindre tiltak rundt Oslo S i løpet av sommeren. 250 arbeidere fra 13 ulike firmaer deltar. Totalt blir det utført arbeider for 180 mill kroner. 20.000 kum ny pukk og 55 km nye telekabler legges.

    Fulle parkeringsplasser på Gardermoen skaper hodebry for flypassasjerene. Mange har mistet flyet sitt mens de leter etter parkeringsplass. Bruksleder ved parkeringsplassen sier at de hittil har avvist ca 500 biler. ”Folk bør bestille plass enn uke i forveien”, sier han. Men det finnes håp: Europark har 20.000 plasser, og vil ikke avvise noen sier bestyreren der.

    I går natt ved 1 – tiden var Torstein Røisgaard på vei til bens mot hytta, med 6 fine ørreter i hånden, i Ulvdal på Hardangervidda. Han så da bjørnen som beveget seg mot seg på omkring 20 meters avstand. Han rygget sakt bakover for ikke å provosere bjørnen. Da den var ute av syne, la han på sprang mot et båthus nede ved vannet, mens han hørte lyden fra dyret bak seg.
    Røisgaard kom seg opp på taket med fiskestang og fangsten i behold. Derfra ringte han kona og politiet. Etter 3 timer, mens bjørnen sirklet omkring båthuset, ble han heist opp i et Sea King helikopter og fraktet til sin egen hytte med fangsten i behold!!

    Christian Ludens Ringnæs Stiftelse skal finansiere det mye omtalte skulpturpark- prosjektet på Ekeberg. Stiftelsen har satt av 300 mill kroner til prosjektet. Dette omfatter også oppussing av de to forfalne villaene som ligger i Kongsveien 21 og 23 nedenfor Ekeberg- restauranten. Nu store diskusjoner om budsjettet holder, enkelte kretser( bla. Folkeaksjonen for bevaring av Ekeberg- skogen) er redd for at skattebetalerne blir sittende igjen med svarteper…
    -------------------- F------------------

    SvarSlett
  3. Hei Sailors.Flott med nytt mannskap,da har dere to messepiker ombord eller blir det to messegutter og kvinnelige offiserer.Ha en fin seilas videre.Hilsen Astrid og Harald

    SvarSlett
  4. Hei alle sammen,
    godt å høre at mannskapet er komplett før de lange seilingsstrekkene ;-)
    Vi har ferie, og da skulle vi bare male litt før vi dro på tur. Nå har vi snart totalrenovert hele stua og kjøkkenet, malt, pusset, revet vegg osv. Det var den turen...
    Men vi skal til Kreta siste uka, så det ser vi veldig fram til nå. Kos dere videre, det er veldig fint å kunne følge med på reisen deres!
    Sommerklem fra LB&F

    SvarSlett
  5. Hei mami og papi! Sorry litt dårlig sjekking av blogg og kommentering i det siste...Jobblivet tærer. Når det er skole har jeg bare lyst til å jobbe, og når det er jobbsesong og heltid (eller jeg jobber tross alt litt mer enn heltid gjerne når jeg først jobber da, så er ikke rart jeg går litt lei) lengter jeg bare av hele hjertet til bare å ha skole! Haha.

    Ida og jeg har snekret sammen en hel haug med sjokoladevitser til dere siden dere er så glad i vitser; de skal dere få imorgen den dag.

    Mormor er gæærn: jeg har fått kjempefine gaver siden jeg fikk A på eksamen! Nå sitter jeg blid og fornøyd med flukendes nye joggesko på beina, Synd de er kjøpt til jobben, hvor gode sorte joggesko er viktig ingrediens for en bra dag på jobben, de andre var mildt sagt bare å kaste etter ett år i jobben...

    Noe annet nytt: jo det var JORDSKJELV i oppland og hedmark i natt!!! jeg sov som vanlig så godt at jeg ikke våknet, eller det kan hende jeg våknet for jeg våknet forresten i natt av at noe falt ned på gulvet....hmmm - slo meg plutselig mens jeg skrev at det kan ha hatt en sammenheng! Hvertfall 3 ett eller annet på Ritchers skala! Ay ay!

    Ellers er vi straks ferdig innlosjert i den nye leiligheten, stua og kjøkkenet begynner nå såvidt å falle på plass! Ett par mankoer er det dog, nærmest ingen lyspærer funker så det blir litt vel mørkt, vi har litt vel mange ting, så det er trangt om plassen og TVen tåler ikke at biler kjører fra bil, så hver eneste bil får tven til å skurre. Ergelig spesielt i rush tiden!!! Da nytter det ikke å engang tenke å se på TV. haha. rimelig spesielt.

    Jeg syns det er vanskelig å velge fag til høsten så jeg sender en mail med litt forslag og hjelp sånn at dere kan si hva dere tror. Det utdyper jeg mer i den nevnte mailen.

    Jeg skal også søke på praksisplasser i august. Spennende!

    Jeg kommer som vanlig ikke på noe annet, men skal skrive en liste og skrive en mail som er litt mer spennende. Det eneste jeg kom på nå liksom var at jeg har fått veldig langt hår igjen, og at jeg har kjøpt ny kjole og genser, og at vi har handlet gave til mamsen idag....;P haha.

    Forresten kan det være nyttig med ønskeliste fra jubilanten. Bursdagsgaver til 50 åringer som lever på båt er ikke hverdagsproblemstillinger!

    Elsker dere. Thea!!

    SvarSlett
  6. 21/7 Hei alle fire!

    I dag har det vært fantastisk nydelig ute her i Oslo- området; først var jeg på Bærum Verk og tok meg to kopper av Baker Hansens ekstra gode kaffe, og en jubileumsbolle som også er kjempegod (feirer 130 år). Og i dag var fossen så mye større enn den bruker å være på denne tiden, med kraftig fossebrus.

    Senere gikk jeg tur langs Høvik- stranden, der det var mange mennesker, turister og familier med barn som nøt dagen; noen tok seg et bad også, og jeg sendte en kort melding til Go Beyond derfra.

    Hjemme gikk jeg så i gang med å vaske vinduer, som er av den gamle sorten til å skru opp og åpne for vask imellom rutene. Fint å få dette unnagjort, lenge siden sist, det har hvilt over meg ”som en mare” i lang tid, det er blitt utsatt og utsatt. Vil ikke si hvor lenge…

    Noen nyheter:

    Eurolandene vil tilby lån med bedre betingelser til kriseland som Hellas, Portugal og Irland. I et utkast til redningsplan vil en forlenge nedbetalingstiden for lån fra 7,5 år til 15 år. Renten skal senkes fra 4,5 % til 3,4 % iflg. den foreløpige planen. Utkastet ennå ikke vedtatt.

    Den amerikanske romfergen Atlantis landet i Florida i dag ved Kennedy Space Center i Florida for siste gang, og derved er USA’s 30 år gamle romferge- program avsluttet. Fergen leverte forsyninger til ISS, som er ment å vare frem til neste frakt om tidligst et år. (Jeg tror det er folk på ISS, og at russisk romferge er tilgjengelig så lenge). ”Et historisk øyeblikk”, sa en kommentator. Ny generasjon av romferge skal utvikles i USA.

    Statsbygg anslår at rehabilitering av Nationaltheatret kan koste mellom 450 og 675 mill kroner. Dette fremgår i et brev fra Statsbygg til Kulturdepartementet. Tidligere kjent beløp er 300 mill kroner.

    USA skylder ufattelige 14.392 mrd USD, og gjelden øker med 2,2 mill Dollar pr. minutt. På en vegg like ved Times Square kan new yorkere og alle andre se minustallene galoppere mot stupet (det blir omtrent 48.000 USD eller 300.000 kroner pr hode tror jeg).
    Verdens største økonomi er ille ute. Folk der forstår ikke at deres folkevalgte ikke kan bli enige om landets beste. Går USA konkurs vil det få enorme konsekvenser for verdensøkonomien.

    Det statlige østerrikske eiendomsselskapet BIG ville spe på statskassen ved å selge to alpetopper med de fineste utsiktene i traktene. Over 20 interessenter meldte seg. Langt flere kritikere kom imidlertid på banen, og BIG hadde etter hvert ikke annet valg enn enn å følge fjellvettsregel nr. 8: Å vende i tide, og innse at det ikke er noen skam å snu…

    F

    SvarSlett
  7. Hei igjen!
    Jeg benyttet også soldagen igår godt. Syklet ned til Høvik og badet. Lå der i tre timer, og hadde flere gode svømmeturer i det herlige vannet. Vi har ikke hatt for mange såne dager i sommer. Idag regner og blåser det igjen.Fortsatt de beste ønsker for turen

    SvarSlett