8. februar 2012

Mykonos, Saldanha Bay

I følge med A Small Nest forlot vi Cape Town i 10-tiden i går, og kom helt uventet inn i en tåkebank rett utenfor havnebassenget. Port Control ba oss være oppmerksomme på en del asiatiske fiskebåter som lå utenfor havnen, og som de ikke hadde radioforbindelse med. Med radar kunne vi greit navigere oss ut av havnen og på god avstand til disse og andre båtene, og et par nautiske mil ute lettet tåken og slapp frem solen på en skyfri himmel…

Vi seilte de ca. 35 nm til Dassen Island i lett bris, og merket nå hvor lett båten seiler med rent skrog. Med 12-15 knops vind på tvers gjorde vi mellom 7 og 8 knop på flatt havJ Vi kom frem til Dassen utpå ettermiddagen, og ankret opp i en liten bukt på nordenden av øya hvor vi hadde perfekt le for natten. Vi hadde trodd at vi skulle få øya mer eller mindre for oss selv, men vi hadde nå et tyvetalls fiskebåter som naboer. Etter å ha satt jolla på vannet tok vi en tur bort til den nærmeste og fikk høre at de gjerne lå i denne bukten på dagen, for å hvile etter fiske om natten. De var hummerfiskere, og sa at om vi hadde utstyr så var det nok av hummer i bukten. Vi fikk til og med noen fiskehoder til åte som var det de selv brukte.

Sammen med Small Nest hadde vi kjøpt inn et hummernett som vi var overbevist om at skulle sørge for festmat for oss alle i flere dager. Så rett etter solnedgang fant vi frem utstyret og fiskehodene og slapp nettet fra akterenden på Small Nest (for privatpersoner er egentlig hummerfiskesesongen over for denne sommeren, mens yrkesfisket fortsatt pågår; hysj, hysj). Men til vår store skuffelse ble det  ikke noe skalldyr verken i første, andre, eller tredje kastet. Skuffet tuslet vi hjem i jolla ut på kvelden mens Willem fortsatt ville prøve fiskelykken litt til - resultatet fikk vi høre da vi våknet i morges; linen til nettet hadde surret seg godt inn i roret og propellen, slik at Haïke fikk en ufrivillig dukkert i det kalde vannet for å løsne floken!

Det er tydelig at vi etter en lang landlov nå er blitt litt rustne når det gjelder sjømannskap. Da vi skulle ta jolla opp på dekk klarte vi, les: Mads, å miste tauet til jolla, - og vi sto noen øyeblikk hjelpeløse og så at den drev bort fra båten. Heldigvis, for Mads som slett ikke hadde lyst på et bad i det kalde vannet, hadde akkurat Small Nest dratt anker og var på vei ut – så de ble kalt tilbake for komme til unnsetningJ

Været de neste dagene ser ikke helt lovende ut for seilasen videre mot Namibia. 25-35 knops vind og 6 meters dønninger er meldt for de kommende dagene, så vi har nå gått inn i Saldanha Bay og ligger i en hyggelig marina som heter Mykonos. Navnet er ikke tilfeldig, og den relativt nyutviklede marinaen med tilhørende feriehus har helt klart hentet inspirasjon fra de greske øyer. Vi hadde egentlig håpet å kunne holde oss unna havner i en lang stund fremover, men det ser ut som vi vil måtte ligge her i alle fall et par dager eller kanskje mer. Nå som vi allerede har sjekket ut av Sør Afrika, får vi bare 72 timer her uten å måtte sjekke inn hos myndighetene igjen – så vi håper vi kommer av gårde innen det blir aktuelt…