6. februar 2012

Cape Town

I går forlot vi Simons Town og seilte rundt Kapp det Gode Håp til Cape Town. Fra Simons Town til Cape Point gikk det litt trått med 20 knops vind og krapp sjø imot, men etter å ha rundet dette sjøhistorisk viktige kappet fikk vi en flott seilas inn til Cape Town. Det eneste skandaløse å berette fra seilasen var at skipperen for første gang ble sjøsyk og måtte stikke hodet over rekka for å mate fiskene. Og det rett utenfor Cape Point! Sånn går det når man har ligget i havn for lenge og går rett ut i høy sjø…
Vi har hatt en kjempefin tid her i dette vakre landet, men begynner å bli mer enn klare for nye eventyr. Det er ikke mange utenlandske båter igjen i Simons Town nå , da mange  benyttet det samme værvindu som oss for å seile rundt Kapp det Gode Håp og videre vestover eller nordover. Noen uheldige ligger fortsatt igjen, enten fordi de venter på deler, reparasjoner, eller som en stakkar; venter på at en røket Akillessene skal leges.
De siste ukene har stort sett gått med til å klargjøre båten, planlegge ruten videre, og til storproviantering. Båten er nå lastet med mer proviant en noen gang, - fordi det kan bli vanskelig å finne nødvendige varer på lang tid, og ikke minst fordi det er utrolig billig og bra utvalg i Sør Afrika. Vi tror nesten at vi kunne ha seilt helt hjem på det vi har med oss herfraJ Nå har vi alle varianter av fersk, tørket, frosset, hermetisk, vakuum pakket, saltet, saftet og syltet mat om bord! Vi har også gått igjennom fiskeutstyret slik at kroker og liner er tipp topp for måneder til havs. Vi har også kjøpt et hummernett som er tilsvarende det vi fikk låne i romjulen, så Atlanterhavshummer; watch out!
Go Beyond hadde også et opphold på land i over en uke, mens vi fikk lagt på fire nye strøk med Coppercoat. Selv om det er fire år siden hun ble behandlet sist, var det ikke strengt tatt nødvendig, men nå kan hun sikkert klare seg i minst 6 år til uten nytt bunnstoff! Vannlinjen har dessuten blitt 7 cm. høyere, og hele skroget polert så hun ser nesten ny ut igjen.
Anoder er byttet ut, propellen blankpolert, motor og generator er servisert, og riggen er selvsagt sjekket nøye.
Vi har også hatt tid til å være litt sosiale, både med fastboende og seilevenner, - og ikke minst med Raymond, Anita og søte Annabel fra Bergen som vi møtte tilfeldig i marinaen en dag. De er i Sør Afrika på ”pappapermisjon” og har bodd noen uker i Kalk Bay rett ved Simons Town. Det har blitt mange koselige kvelder sammen med den lille familien! Det har naturlig nok også blitt mange ”farvel” til gode venner de siste dagene, og det er nok en gang med blandede følelser vi seiler videre. Det hjelper selvsagt godt å vite at vi nå seiler hjemover til familie og venner i Norge…
I dag har dagen stort sett gått med til å sjekke ut av Sør Afrika, noe vi har gruet oss litt til da vi ”glemte” å sjekke inn i Simons Town som vi skulle. Regelen er vissnok at man skal sjekke inn og ut i hver havn man kommer til, mens vi både i Port Elizabeth og Knysna fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. I Simons Town derimot fikk vi høre at de som ikke hadde sjekket inn hos immigrasjonsmyndighetene i Cape Town fikk problemer når de skulle sjekke ut. Imidlertid viste det seg å være et sjakktrekk å seile til Cape Town å foreta inn- og utsjekkingen herfra, for da spurte ingen om hvor vi kom fra!
I morgen formiddag setter vi kursen nordover mot Namibia. Vi gjør sannsynligvis en stopp på Dassen (!) Island for en natt eller to, hvor vi har planlagt en hummermassakre sammen med A Small Nest. Deretter blir det kanskje en stopp i Saldana Bay før vi seiler ut av Sør Afrikansk territorium og inn i Namibiske farvann. Fra Saldana til Luderitz er det 425 nm, dvs. minimum 3 døgns seilas.
Vi forlater nå den moderne verden med internettilgang, så nå kommer vi med mer regelmessige oppdateringer her underveis til Europa. Vi håper selvsagt på følge fra dere der hjemme, og sier nok en gang: ikke vær beskjedne med å legge inn en melding i kommentarfeltet!!!
Her er en liste over planlagte (sannsynlige) stopp frem til St. Hans:
Februar; Dassen Island, Saldana Bay, Luderitz, Walvis Bay (Namibia)
Mars; St. Helena
April; Ascension, Kapp Verde
Mai; Azorene, Cork (Irland)
Juni; Inverness (Skottland), Oslo

8 kommentarer:

  1. Så godt å høre at dere nå er på vei hjemover, selv om det jo er en god stund til dere er hjemme!! Jeg ønsker der alt godt på reisen. Jeg er også glad for å høre at dere holder følge med A Small Nest. Klem klem

    SvarSlett
  2. Vi ønsker dere en riktig god seilas videre i tillegg til et gedigent hummerparty om noen dager:-) Skriveriene deres er en stor inspirasjon til etterfølgerne...

    SvarSlett
  3. Hei Sailors. Godt at dere er i gang igjen,for lenge landligge er ikke bra for en sjømann,det spøker for kanotur på fløta nå Mads det kan være krapp sjø i fossen der vet du(he he).Ha en fin tur videre,vi følger dere.
    Hilsen Astrid og Harald

    SvarSlett
  4. Hei GoBeyond!

    HÅPER AT DERE HAR GODE FORHOLD, og at sjøen er roligere enn det den var i går, da selveste kapteinen ble sjøsyk. I morgen skal jeg se på Google Earth og prøve å finne de stedene på Afrikas kyst som dere planlegger å dra innom. Det blir nok spennende å se mer av det kontinentet!

    LØRDAG VAR VI HOS RAGNA OG FEIRET KINES BURSDAG, som dere sikkert vet. Det var kjempekoselig å treffe alle sammen, og R hadde forberedt en nydelig lunsj mm. Og der var både Tessie, som jeg forstår har det veldig bra etter forholdene, og Messi. Og fikk mulighet til å hilse på Ingjo og Karsten som stakk innom for å gratulere bursdagsbarnet. Veldig hyggelig!

    INTERESSANT Å LESE DET DERE SKREV OM PROVIANTERING for mange måneder fremover, og om vedlikehold av båt. Godt å vite at dere tar dette grundig. Men hva menes med at ”vannlinjen har blitt 7 cm høyere”?

    DERE ØNSKER KANSKJE NYHETER HER PÅ BLOGGEN fremover, siden internett ikke vil bli tilgjengelig? I så fall bekrefte det til meg, så vil jeg prøve å sende nyheter som tidligere. Men vil gjerne vite om dere har muligheter for å motta BBC eller andre nyhetsspredere, for eksempel. over kortbølge. For i så fall er det ikke så stort behov for dere å motta internasjonale nyhets-meldinger også på bloggen.

    I DET SISTE HAR DET VÆRT EN DEL RIKTIG KOLDE DAGER I SØR- NORGE, men nu er det fint vær, sterkt høytrykk og gode utsikter fremover. I dag var jeg min vanlige tur rundt Høvikodden, og så at isen er merket som sikker med små busker som istilsynet bruker å ordne.

    HER JEG BOR ER DET SOM DERE VET, 6 BOLIGBLOKKER, og vi har felles driftselskap. Samtlige 126 balkonger skal overhales, fordi tidens tann har satt sine merker. Issprengning og rust fra armeringsjernene tyter ut, og det krever mye hamring og banking, støy og støv. Deretter skal hele fasaden inkl. vinduskarmer og pyntefelter males, så det blir kjempefint til slutt.

    OM EN UKE BEGYNNER ARBEIDET der jeg bor, med stillaser og tildekking av hele fasaden med gjennomskinnende plastforheng for å beskytte folk og arbeidskvalitet, selv om det er kuldegrader og dårlige værforhold. Også oppvarming av arbeidsområdet blir arrangert. Vi ser frem til mye bråk med gru, gleder oss til det er ferdig. Et par av blokkene er ferdige nu, og her blir arbeidet avsluttet i utgangen av mars.

    Hilsen F

    SvarSlett
  5. PS:
    Set at tidsangivelsen er feil for min kommentar. Den skulle vært Feb 8, 2012 02:01 AM (norsk tid)
    F

    SvarSlett
  6. Tenker det er godt å komme seg videre nå. Har dere stappa båten så full at dere må male vannlinjen 7 cm høyere?? hi hi
    Deilig med helt "ny" båt igjen tenker jeg.
    Hils "A Small Nest" og kos dere med hummer!
    God tur til Dassen Dessen!

    SvarSlett
  7. Hei Seilere! Fantastisk morsomt å se hva dere opplever. Nyt livet ombord og på havet. Det blir alt for fort borte når dere kommer hjem til travle dager. Ha en fin tur nordover. Ikke tenk på det som hjemtur før dere er i Drøbak!
    Hilsen fra EmBlem

    SvarSlett
  8. Takk for hyggelige hilsner alle sammen! Er enig med deg Morten, - vi skal nyte turen fortsatt, samtidig som vi gleder oss til å komme hjem til norsk sommer:-))
    Far: angående vannlinjen, det er bare at vi har malt bunnstoff høyere for å slippe groe langs vannlinjen. Som skips ing. er du sikkert vant til en annen formulering:-)

    SvarSlett