2. mars 2012

UTSEILT DISTANSE SISTE 24 TIMER:
DISTANSE TIL ST. HELENA: 1106 nm

I går tok vi avskjed med Lisbeth og Vegar på S/Y Pomona,
som blir igjen et par uker for å oppleve Namibia. De er
også på vei hjem til Norge samme rute som oss etter 9 år
(!) på tur. Vi traff dem første gang på Cocos Keeling, og
før vi nå overraskende traff dem i Walvis Bay hadde vi
ikke sett hverandre siden Mauritius i september 2011. Det
ble et veldig hyggelig gjensyn, og vi har med Pomona og
Small Nest hatt tre hyggelige kvelder på hverandres båter
etter tur:-)
Etter å hive anker gikk vi inn i fiskebåthavnen for å
fylle diesel og vann. Det ble en spesiell opplevelse hvor
vi måtte manøvrere mellom fiskebåter som lå veldig
trangt, og så legge oss inntil en av disse for å få
bunkret. Det gikk for så vidt greit bortsett fra at det
tok over to timer, og at båten var full av sort støv som
hadde blåst om bord fra havneanlegget. Ved 5-tiden kunne
vi endelig sette ut på havet...
Før vi kom klar av kysten fikk vi krapp sjø og 22 knops
vind på tvers, og det ble en litt ubehagelig start på
seilasen. Dette minnet oss om at vi som vi alltid gjør
når vi skal krysse et nytt hav, hadde kjøpt en offergave
til Kong Neptun, - nemlig en flaske ROM som vi så fort
som mulig måtte skjenke havets store hersker! Etter vår
bønn om godt vær og trygg seilas skjenket vi Neptun våre
edle dråper (bilde). Det tok ikke lang tid før forholdene
bedret seg betraktelig, og det ble en fin kveld og rolig
natt!
På dette leg'et vil vi nå to milepæler for turen vår, og
den første allerede ved middagstid i morgen.

Dette blir vår QUIZ for seilasen;
Hvilke to milepæler vil nås på seilasen mot St. Helena?

Alt vel om bord,
E&M

1. Kan det være at dere passerer langdegrad 10,75 som er den samme som Oslo ? Altså Jordomseiling fullført ?

2. Hei GoBeyond!

Enig: Oslo's lengdegrad (10,5 gr Ø) og Greenwich' (0-meridianen), samt Steinbukkens vendekrets (23,5 gr syd) for siste gang under turen så den regnes kanskje ikke...

F

3. Håper Kong Neptun setter pris på Romen og hjelper dere trykt frem til St. Helena!

4. Hei GoBeyond!
    Hadde glemt å merke av Walvis Bay på kartet, og det hele gikk litt fort. Dere hadde jo også skrevet om Vendekretsen i går, men…

BUTIKKSJEF TILTALT FOR GROVT UNDERSLAG MOT EGEN ARBEIDSGIVER. Fra april 2008 til november 2010 skal han ha tatt til sammen 29.161 kilo sukker fra butikken han ledet i Trondheim, ifølge tiltalen. (Adresseavisen)
    Det var butikkjeden mannen arbeidet i som anmeldte forholdet, forteller aktor i saken, politiadvokat Karin Hvidsten Roven. Det er ikke kjent om mannen skal ha benyttet sukkeret til egne formål eller videresalg.

18 SIDER LANG TERRORTILTALE MOT BREIVIK. Riksadvokaten skriver: «Tiltalte har begått forbrytelser i et omfang man ikke tidligere har erfaring med i vårt land i moderne tid. Etter hans egen oppfatning er handlingene rettmessige, og en nærliggende og åpenbar fare for nye alvorlige forbrytelser av samme karakter er utvilsomt til stede. Hensynet til sarnfunnsvernet nødvendiggjør dom på overføring til tvungent psykisk helsevern.»

Slik saken er opplyst på tiltaletidspunktet, er det ikke grunnlag for påstand om ordinær straff. Men påtalemyndigheten tar et uttrykkelig forbehold om at det likevel under hovedforhandlingen kan bli nedlagt påstand om fengselsstraff eller forvaring med tidsramme på 21 år,

Et viktig moment i denne vurderingen vil være konklusjonen til de nye rettspsykiatriske sakkyndige, Agnar Aspaas og Terje Tørrissen, som har en pågående judisiell observasjon av Breivik i Ila fengsel.

ÅRETS INFLUENSASESONG ER GODT I GANG, og kommer til å fortsette en stund skal vi tro Folkehelseinstituttet. Ifølge tall fra FHI er det nå høysesong og totalt 2,7 prosent av alle som gikk til legen i forrige uke ble diagnostisert med «influensaliknende» sykdom. FHI regner 1,4 prosent som grensen for influensautbrudd.
    Når det gjelder influensa så blir man syk fordi man har blitt smittet av noen. Det er svært få som blir syke fordi de har tatt på en dørklink, det smitter ikke på den måten. Influensa smitter fra person til person, sier lege ved Folkehelseinstituttet, Siri Helene Haugen.

SYKEHUSKAOSET I OSLO HAR BLITT KONTROLLSAK i Stortinget. Dette er spørsmålene helseministeren og sykehusledelsen skal grilles med fredag. Å slå sammen sykehusene i Oslo til Nord-Europas største sykehus skulle gjøre driften billigere og helsetilbudet bedre for pasientene. Så langt har turbulens, protester og en strøm av klager til helseombudet preget sammenslåingen.
    I dag vil Stortingets kontrollkomite ha svar på hva som egentlig skjer, og om helseministeren har oversikt over situasjonen.

VLADIMIR PUTIN LOVER Å GJØRE DMITRIJ MEDVEDEV TIL STATSMINISTER hvis han selv vinner presidentvalget denne helgen. Putin er nå statsminister og Medvedev president. Det har de vært i fire år, men før det var det motsatt. Eksperter har i flere år spådd at de to kom til å skifte roller nok en gang etter årets valg.
    Putin kunngjorde at han vil nominere Medvedev som statsminister på den siste valgkampdagen før russerne går til valgurnene søndag.
    THE BELGIAN GOVERNMENT HAS DECIDED THAT ENERGY PRICES will not be allowed to rise in line with the index from April until the end of the year. In practice this means that energy prices have been frozen. The government hopes that this will make gas and electricity cheaper for consumers. Belgian energy prices have been rising faster than in neighboruring countries
    A DOCUMENT DRAWN UP BY EUROPEAN COUNCIL PRESIDENT Herman Van Rompuy shows that taxes on labour in Belgium are the highest in the European Union. The survey was released at the European summit in Brussels were EU leaders are concentrating on how to stimulate growth. Mr Van Rompuy's document identifies areas that deserve attention. For Belgium the taxes levied on salaries are a major concern.

-----------ooo---------

5. Hei Sailors.Der kan dere se brennevin hjelper mot det meste,men passer nok best i havet på deres seilas mot st.helena.Her i Løten er det flott vårvær i dag,så det blir spasertur til sentrum.Influensan som F skriver om har vært på besøk, vi har hoste og nøsi noen dager men den er nu på retur.Ha en fin seilas videre.Hilsen Astrid og Harald.