26. juni 2012

Hjemkomsten

(Foto: Anette Andresen, Budstikka.no)

Fra Svenner gikk vi videre neste dag til Oscarsborg Marina utenfor Drøbak. Det var en god følelse å passere kjente landemerker som Færder Fyr, Son og Filtvet. Vi hadde frisk bris fra øst nesten hele dagen, og kom frem til Oscarsborg ved 17-tiden. Det var god plass i marinaen da vi kom, men i løpet av kvelden tettet det seg fort til med båter som kom ut for helgen.

Vi brukte resten av kvelden til å rydde og pakke litt, og var rimelig oppspilt med tanke på hvordan neste dag ville bli...

Lørdag sto vi tidlig opp, spiste frokost, men hadde fremdeles et par timer å slå i hjel før vi kunne seile videre innover fjorden. Med 15 nautiske mil til Sarbuvollen, ville det ta 3 timer for 5 knop. Etter en tur opp til festningen og en runde rundt øya klarte vi ikke å vente lenger. Litt over 11 var vi klare og satte kursen mot Høvik.

Halvveis mellom Drøbak og Høvik ble vi plutselig kalt opp på VHF radioen. Det viste seg å være båten Oda som akkurat denne dagen startet på sin ferd rundt jorden! Vi stoppet opp for en prat og fikk ønsket hverandre lykke til. Per og Elisabeth har også planlagt å bruke 3 år rundt jorden, og har mye spennende å se frem til i tiden som kommer! Lykke til, vi skal følge med dere underveis:-)

Ved 2-tiden passerte vi Høyreholmen og gikk inn i Viernbukta og så at det allerede lå mange båter i Middagsbukta og i Hestehagen. Tross det usikre været var det mange som skulle feire St. Hans på fjorden.

Vel gjennom Store Ostsundet hører vi med ett noen rope fra en båt som kom mot oss; det var Bjørn og Lena som hadde kommet ut med BA for å møte oss og følge oss siste biten inn! Snart ble vi kalt opp på nytt over radioen. Nå var det Morten og Bente på Emblem som lurte på hvor vi var. Like etter kunne vi se dem komme ut fra Blommenholm ved Veritas med full storflagging til ære for oss! Trine, Elling, Ole Jørgen og Øivind kom også i sin Gode Venner, og nå kunne vi se at det var mye liv inne på brygga ved Sarbuvollen!

Vi kunne se mange mennesker i hvitt, noen i bunad, et lite orkester, og en stor banner med "VELKOMMEN HJEM Elin og Mads". Vi hadde begge tårer i øynene når vi hørte stemmen til Anne gjennom megafonen: "Velkommen hjem, det var jammen på tide!" Til Ja Vi Elsker fra orkesteret kunne vi nå se alle kjente og kjære som hadde kommet for å ønske oss velkommen hjem... Det var utrolig rørende å hoppe i land og endelig kunne omfavne familie og venner!

Etter den overveldende mottagelsen ble vi kjørt hjem til Nordstrand, hvor Ingjo og Karsten hadde invitert alle våre nærmeste til grillfest i hus og hage. Det ble en uforglemmelig kveld med god mat, taler, lek og oppdatering av hva som har skjedd siden vi forlot Norge for 3 år siden. Vi har verdens beste venner!

Tusen, tusen, tusen takk for alle som gjorde vår hjemkost til en opplevelse vi aldri vil glemme! Dette ble definitivt høydepunktet på turen, og en bedre avslutning på vårt eventyr kunne vi ikke drømme om!!!

Spesielt må vi fremheve arrangementskomiteen for alt de har gjort for å markere vår finale, det er ingenting som var overlatt til tilfeldigheter; Ingjo, Karsten, Anne, Jon Peder, Heidi, Tomas, Caroline, Niklas, Mona, Gunnar, Thea og Kine har gjort en utrolig innsats for å gjøre dette til en stor fest - ikke bare oss, men for familie og venner også. Tusen takk også til Siv og Nils for rekruttering av et flott orkester, og ellers alle som stilte opp for å ta oss imot på denne spesielle dagen!

Flere bilder fra festen kan du de i vårt siste (foreløpig) album på FB.

Bloggen og hjemmesiden vår vil fortsatt ligge ute for de som måtte ha interesse av å lese om vår reise. Det er ikke utelukket at det vil komme en og annen ny post på sidene, men nå som vi er kommet hjem tar vi en pause herfra.

Kanskje kan vi i nær fremtid annonsere utgivelse av en bok, enten det er historiene om Musse og Rudolf, eller historien om vår seilas jorden rundt! Hvem vet, - men vi lover ingen ting...

Takk til alle kjente og ukjente som har fulgt oss på denne turen! Vi er dere evig takknemlige for å ha gjort turen mye hyggeligere og lettere for oss, - ikke minst på de lange seilasene over verdens hav! Takk til Anne og F (Fredrik, far og svigerfar) for deres utholdenhet med sine Quiz og Nyheter; EPIC WORK!

Vi glemmer heller ikke alle som har vært med på Go Beyond gjennom de 3 siste årene! Som mannskap og gjester har Thea, Kine og Ludvig, Hanna, Liv Brynhild og Fredrik, Ada og Henrik, Ingjo, Karsten og Edvard, Ragna, Reidun, Anne, Lars, Heidi og Tomas, Caroline, Niklas og Enja, Astrid og Simon, Rune, Johanna, Thore, Mona og Gunnar, - alle bidratt til å gjøre turen mye hyggeligere og tryggere enn den ellers kunne blitt!

En takk også til Mads i Frivind for å ha fulgt oss på avstand med sine gode og nøyaktige værmeldinger som har brakt oss trygt over alle verdens hav!

En spesiell takk skylder vi både Ole som lånte oss sin leilighet i Sydney i tre måneder mens vi var der, og Astrid og Simon som ordnet med båtplass og delte alle vennene sine med oss! Dere sørget alle for at vi fikk et kjærkomment avbrekk hvor vi ble kjent med denne herlige byen fra innsiden:-)

Heitmann Marin, med Peter, Kristin, Oda Lotte og Peter Michael fortjener også en takk! Ikke bare for å ha levert en praktfull båt, men også for å hjelpe til de få gangene vi har hatt problemer.

Sist, men så visst ikke minst, vil vi takke Sam og Charlott i Risør, som har bidratt med sin kunnskap om seiling og utrustning av båt! Dere var også de første som tok oss i mot da vi kom tilbake til Norge, og gjorde det til en spesiell kveld som vi heller ikke vil glemme!

Vi kunne avsluttet med å takke alle de fantastiske menneskene vi har truffet verden rundt, og som har tatt oss i mot med åpne armer hvor enn vi har vært. Dette er mennesker som har lært oss mye om gjestfrihet, gavmildhet, og hjelpsomhet overfor medmennesker, og som har beriket oss med sitt vennskap. Men siden de fleste av disse ikke snakker norsk, vil vi gjøre dette mer målrettet i et annet forum. Noen av dere (enten dere er norske, svenske, danske, eller bruker et oversetterprogram) leser kanskje dette og føler at dere er glemt. Men det er dere altså ikke! Mannskapene på A Small Nest, Ronja, Escape, El Mar, Sunboy, Quartermoon, African Innovation, Luna, Blauwe Pinquin, Tutatis, Endless Summer, Sealevel, Sugar Daddy, Teptation, Thule, Misty, Pomona, Panacea, Little Coconut, Imagine, Jangada, Empire, og mange, mange flere som vi har truffet underveis vet at vi er dem evige takknemlige for det vennskap vi har utviklet fra en felles plattform; Drevet jorden rundt av eventyrlyst og nysgjerrighet!

Vi må ha glemt noen her som også fortjener en takk, for dere er så mange. Men når vi kommer på hvem dere er får vi heller be om unnskyldning!