29. august 2010

Dag 3, Tonga -Fiji

Landkjenning ved Oneata, Fiji

TID: 18.00 LT /06.00 UTC
POS: 18*25,8'S 179*20,4'W
VIND:12 kn/ 80 deg
SJØ: 1,5 m
VÆR: Nesten skyfri himmel, lave skyer i sør og vest horisont
VIS: 100%,
BAR: 1016 hPa
COG: 278* SOG: 4,5,0 kn
DISTANSE TIL SUVA: 134 nm

Første landkjenning på Fiji kl 0700 LT var øya Oneata, ved
Oneata Pass. Vi skulle gjerne gått inn i lagunen der og
ankret en natt, men det er strengt forbudt å stoppe noe sted
før man har sjekket inn på Suva eller en av de 3 andre
innsjekkingshavnene. Dessuten hører Oneata til øygruppen Lau
på Fiji som er "fredet" mot turisme, og man må ha en helt
spesiell tillatelse for å kunne besøke øyene i denne
gruppen.
Etter at vi kom innenfor revet er sjøen betydelig mindre,
men vi har heller ikke hatt mye vind i dag. Derfor har vi
motorseilet hele dagen, bortsett fra en pause nå til middag.
Vi må nok mottre helt til vi kommer frem til Suva, for å
rekke frem før solnedgang i morgen.
Ved midnattstider kan vi feire at vi igjen er tilbake på
østlige lengdegrader! Vi passerer 180* mellom midnatt og kl.
01.00 lokal tid, og har da seilt halve kloden rundt (i
forhold til Oslo var det egentlig ved ca. 170*W da...)
Dessuten har vi nå seilt ut av Polynesia og inn i Melanesia,
som består av Fiji, Samoa, Papa New Gunea, Vanuatu, New
Caledonia og noen mindre øyer i området.
Skulle gjerne syklet Birken i gjørmebad hvis jeg var hjemme
nå! Savner sykkelen min skikkelig...
Når det gelder Anne's Quiz: Vil egentlig svare Jimmi Hendrix
og Club 7, men det er vel helt på jordet. Mads var bare 16
år i '77, - og syntes selv at The Sweet i Njårdhallen var
mye viktigere :-)
Alt vel om bord!

E&M

6 kommentarer:

  1. Hei Elin og Mads! Jeg er glad du ikke syklet Birken Mads, den så helt forferdelig ut. Masse betente øyne i år på grunn av gjørmesprut. Men jeg forstår godt at du savner sykkelen... Apropos øyne; så skal jeg til Ullevål i morgen tidlig 09.00 for å laseroperere venstre øye. Gruer litt, men håper det går like greit som ved operasjonen av høyre øye. Ha det godt! Klem klem

    SvarSlett
  2. Så godt at dere har hatt det litt "sosialt" på havet. Flotte bilder! Tenker det blir fint å få kjentfolk ombord neste helg! Vi er på Hvaler og river, kaster og forbereder til utbedringer av hytta som starter i slutten av september. Første skoleuke med elever var heftig! Sykdom blant ansatte gjorde uka til en litt vel slitsom uke. Kommende uke blir også sånn, men SÅ blir det bedre. Edvard er veldig fornøyd med skolestart. Han bare gledet seg, herlig! Forrige helg var vi på Lille Herbern og feiret Steinars 50årsdag. Fin fest og flott vær. (Ja, vi har veldig, veldig gamle venner..)
    Vi har sagt opp leieboeren i hybelen. Kasper og Isabel skal flytte inn der bare vi har pusset opp. Det er ikke gjort noe siden Erik bodde der. Kasper og Isabel skal også få seg Boxer...Den blir født i disse dager. (faren til Isabel er backup) Begge tar et år med jobbing og søker på skoler igjen til høsten, sier de. Camilla til Sigurd har reist til USA og tar 2.vg der. Sigurd planlegger å besøke henne i julen. Noe av dette har jeg sikkert fortalt før...Ha det flott på Fiji så lenge! Klem

    SvarSlett
  3. Hei Sailors.Det var første birken tur for Thomas,det regnet og det var kaldt og gjørmete,men han fullførte på 4timer,53min,26sek å ble nr:1579 av 2500 i klasse 35-40år.Ha det fint på Fiji.Hilsen Astrid og Harald

    SvarSlett
  4. hei mammi og pappi :) jeg har fått to brev fra tennant nå: 1) den jeg skal ta med til møller og 2) kredit nota (om innbetaling?). datan min er inne på reperasjon igjen, så glemte selvfølgelig at jeg trengte det dokumentet med hva jeg skulle gjøre videre. men jeg skulle vel ta med det kjemaet til møller med en gang, og deretter ringe camilla (?) i tennant, ikke sant? eller skulle jeg ringe først og så gå på møller? jeg fant ut av hva som har skjedd med dataen. de har greid å knuse glasset over der hvor det er sånn toucht greie, det er derfor datan er så rar. så jeg dro dit og sa det, og da sa de at jeg måtte levere den inn på reperasjon igjen, men at jeg måtte betale over 1000 kr for backup av filene på datan. så begynte jeg å gråte kjempemasse og til slutt fikk jeg det gratis :) :) :) det lønner seg å gråte på leftdal gitt! denne gangen fikk jeg heldigvis en låne-pc (noe jeg aldri har blitt informert om de 1000 andre gangene jeg var der. idddioter!! jeg er fortsatt syk og tessie er hos anne imens jeg ligger hjemme og prøver å bli frisk! har kjøpt meg fotballsko og leggskinn og strømper, om noen dager starter fotballtreninga haha. håper dere har det bra! nuss ki

    SvarSlett
  5. 29/8 Hei Elin og Mads, hvis dere skal legge til ved RSYC så ser det jo ut til å være en trygg havn.

    Det blir spennende å høre fra dere i dagene fremover; kommer til en stor by, med hoteller og gode restauranter.

    Det er en stund siden det, hva velger dere å spise tro?

    Ha det fint! F

    SvarSlett
  6. Hurra for halvveis, men synes ikke dere behøver å bruke to år på siste halvpart!
    Bandet på Pingvin var Sex Pistols.
    Kos dere på Fiji, Tessie er her og er søt.
    Anne

    SvarSlett