31. oktober 2010

Dag 5, New Caledonia - Australia

TID: 15.30 LT(klokken justert en time tilbake)/05.30
UTC
POS: 24*17,2'S 154*31,5'E
VIND:15 kn/ 150 deg
SJØ: 1,5 m
VÆR: overskyet, oppholdsvær
VIS: 100%,
BAR: 1016 hPa
COG: 270* SOG: 7,0 kn
DISTANSE TIL BUNDABERG: 120nm

I dag har vi hatt en strålende dag med rolig sjø og
bra vind. Riktignok ikke nok vind hele tiden, så det
har blitt litt motorkjøring.
Vi ligger godt an til å komme inn til Bundaberg på
formiddagen i morgen.
Vi har passet på å spise oss ned på ferskvarer den
siste tiden, og i dag har vi ryddet grundig opp i
spiskammerset. Det er nemlig ikke mye som unnslipper
det strenge regelverket i Australia angående hva man
kan ta med inn til landet. Mel, ferskt og frossent
kjøtt, egg, ost, grønsaker og frukt, - er blant
matvarer som vil bli inndratt for destruksjon når
karantene myndighetene kommer om bord. Vi har jo vært
klar over dette, så det meste er allerede fortært:-)
Ikke helt sikre på hva de Australske myndighetene
hadde gjort med en bøtte rakfisk... Nei vi har
dessverre (eller heldigvis) ikke slike delikatesser om
bord:-)
Takk for at dere prøver å ordne med plass for oss i
Sydney Astrid, - vi ringer så snart vi får ordnet
Australsk SIM-kort i Bundaberg. Ja vi skal rekke
bursdagsfeiring på farmen!!! Gleder oss...
Ingjo, - hils Edvard og si at både Rudolf og vi savner
både han og dere veldig!
Hvordan gikk examen Thea? Og vi håper midtlivskrisen
ikke tar overhånd:-)))
Nok en gang mange takk for alle meldinger hjemmefra!
Alt vel om bord!
E&M

5 kommentarer:

  1. Ja nå er dere virkelig snart i Australia.Så spennende... Nei rakfisk har dere vel ikke, men dere skulle ha smakt den Valdres-rakfisken jeg fikk smake ved stand på Østerås i går. Himelsk!! Det var masse gourmet-stands betjent av kyndige kokker. Bl.a. Gode Torres-oljer, salmalaks, elgekarboader fra Smedstuen Gård, og gode oster. Fikk mange gode tips og oppskrifter. Jeg kom rett fra trimmen (deilig å ha kommet igang igjen), og følte at jeg hadde spist en god lunsj etter all smakingen. Avsluttet med en herlig is.Håper resten av turen går fint! Klem Klem

    SvarSlett
  2. 31/10-10 Hei Elin og Mads!

    Fantastisk at dere snart er fremme i Australia. Må si at dette er stort!!! Litt av en bedrift det som dere har gjennomført sammen, er imponert!

    Her en fantastisk fin dag i dag, 10 grader, blå himmel, lett skydekke. Har gått tur, og det var mange der ute.

    Noen nyheter:

    - Cecilia Brækhus (29) (weltervekt) kan nu vifte med ennå et VM- belte, i tillegg til sine tre VM- belter (WBA, WBO, WBC)! Hun vant overlegent, på knockout i 7. runde, over svenske Mikaela Lauren (34) i Rostock lørdag, i går kveld. "Da fikk hun den", gliste Brækhus etter en kamp hvor hun så vidt ble dasket til et par ganger. Hun dominerte kampen fra begynnelse til slutt. Bilder over to hele sider i VG…

    Jeg så et lite utsnitt på TV, og må si det er fantastisk så dyktige disse jentene er, kan ikke la være å bli begeistret…

    - Vedtakene på toppmøtet i Brussel før helgen om tiltak for å skape bedre budsjettdisiplin ble langt på vei en seier for Angela Merkel. Hun fikk løfte om at det skal bli mulig å danne et permanent krisefond til hjelp for medlemsstater som havner i økonomisk uføre,, ved at det endres noe på Lisboa- traktaten (EU's grunnlov)

    Tyskland har siste år måttet påta seg store byrder for Hellas med flere, siden de har den beste økonomi i EU.

    Vel så viktig er det kanskje at toppmøtet vedtok et nytt system for gjelds- sanering dersom et land ikke klarer sine økonomiske forpliktelser. Dette innebærer at private långivere risikerer å tape sine penger hvis en stat lar økonomien gå overstyr.

    Det er et grunnleggende problem at flertallet i EU har felles valuta, Euro, men fører hver sin økonomiske politikk.

    Dete ble litt mye, men interessant...

    Hilsen F

    SvarSlett
  3. I dag har vi hatt "knask og knep"-kveld med mange små koselige barn i skumle drakter. Edvard var en hyggelig bjørn som samlet inn i kurven sin i Holtveien. Fifa har vært på besøk i dag, supersøt! Lagt ut bilder på FB. Fifa + "foreldre flytter nok inn i hybelen rett etter neste helg.
    Sigurd har sovet under åpen himmel fra fredag til i dag. Friluftsliv i valgfag. Regn, regn, regn, men de hadde hatt det veldig fint. Han hadde glemt liggeunderlag...
    Nå er det James Bond "Die another day"og litt rødvin med Karsten. Han hilser masse fra sofakroken her.
    Tenk at dere snart er i Australia, helt utrolig!
    Fortsett med bra vind og rolig sjø. Dere er tøffe!
    Klem

    SvarSlett
  4. Det var jo kjempebra! Her er løsningen
    1 Whitney Houston.
    2 John Fogarty
    3 Gene Simmons.
    4 Elton John.
    5 Louis Armstrong.
    6 Rap.
    7 Jose Carreras, Placido Domingo, Luciano Pavarotti.
    8 Wierd Al" Yankovic's.
    9 Aretha Franklin.
    10 Whitney Houston.
    11 Madonna.
    12 Abbey Road.
    13 Louis Armstrong
    14 New York, New York and My Way.
    15 The Rolling Stones.

    Ny quiz får komme senere, dere er vel fremme når dere får denne. Vi høres!

    SvarSlett
  5. Hei mams og paps! Nå er dere fremme! Spennende! Mormor er på vei også så vidt jeg har skjønt :) Det blir nok fint å se henne....

    Jeg har vært skikkelig lei meg i helgen, for etter en intens uke med 12 timers lesing, pugging, 55 sider med dataskrevne sider og eksamensforberedelser fra topp til tå klarte jeg å forsove meg til eksamen...Ble en del grining på fredag.....

    Heldigvis er jeg jo sykemeldt så jeg kan ta konteeksamen rett etter juleferien. Flaks. Og nå kan jeg jo pugge enda mer slik at hvis jeg er like heldig med oppgaven som de andre har jeg nå sjansen til å få en skikkelig god karakter hvertfall!! Hadde lett fått minst en B på den her eksamenen, takket være gode nyere historie og filmkunnskaper fra før, så det kommer nok til å gå bra. meN SYYYYKT ergelig å forsove seg. Jeg har aldri vært så sint på meg selv tror jeg....Buuuuu. Får skylde på at jeg satt litt for lenge oppe og høytleste notatene på sengekanten...

    Gleder meg til å høre fra dere om Australia! Vi må vel legge litt program for når vi kommer - så dere får lokalisere kule ting. Astrid har sendt oss noen anbefalinger også!

    Love you!

    <3

    SvarSlett