20. september 2011

Feilet: Cocos Keeling til Rodrigues, dag 12

Det kan virke som posten for dag 12 ikke gikk igjennom som
den skulle, så her er den i allefall:
PS! Dag 13 ligger nå under denne posten!

KJÆRE ALLE FAMILIE, VENNER OG ALLE SOM FØLGER OSS PÅ
BLOGGEN

50-tusen takk for alle hyggelige meldinger fra Norge og
andre deler av verden på dagen min!
Det varmer en gammel skrott å få så mange hyggelige lovord
(og lovsanger), jeg savner dere alle og gleder meg til å
treffe alle sammen så jeg kan gi dere alle en god klem!
Det er ikke alle forunt å kunne feire et jubileum midt i
det Indiske Hav, og det kan absolutt anbefales.
Selv værgudene og kong Neptun deltok med strålende vær og
rolige forhold!
Dagen i går hadde et omfattende program, som dere kunne se
av Elin's post 16. sep, og jeg fikk til og med frivakt
natt til i går silk at jeg ble vekket uthvilt til en
herlig frokost med laks og eggerøre, etterpå ble det
sjokoladekake a la Elin og skikkelg espressolatte før
hilsner hjemmefra ble lest høyt, deretter presanger, - og
hvilke presanger; Kokebok, dykkekniv (lik titanumkniven
jeg mistet i Stillehavet), surface marker for dykking,
massasje eller kite-leksjon på Mauritius etter fritt valg,
m.m.
Til middag kunne jeg velge i menyen blandt spagetti,
tortilla, hamburgere, og tacopizza (alt basert på
kjøttdeig som tilgjengelig råvare) - gjett hva jeg valgte
(dagens QUIZ)!
Det ble selvsagt mye sanger, både fra mannskapet, over VHF
fra A Small Nest, via bloggen fra Anne, og jeg har visst
noe på gang fra broder'n også.
Anne ba meg gjette på hvem som har skrevet denne sangen
til meg:
You know it doesn't make much sense
There ought to be a law against
Anyone who takes offense
At a day in your celebration
Cause we all know in our minds
That there ought to be a time
That we can set aside
To show just how much we love you
And I'm sure you would agree
It couldn't fit more perfectly
Than to have a world party on the day you came to be

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday

Happy birthday to you
Happy birthday to you

Min første innskytelse var Marilyn Monroe, men hun kjente
antageligvis ikke meg, og hadde hun skrevet den til meg
hadde jeg vel fått den til min 10-års dag eller noe...
Vel, etter en grundig vurdering, og etter forslag fra
Elin, -tipper jeg Axel (ikke Rose, men Egenes)!
Uansett er teksten meget bra, og jeg håper det blir satt
melodi til etterhvert... Tusen takk!
Alt i alt en fantastisk dag! Nå gleder jeg meg til stor
fest på Martius, hvor jentene våre og mange venner kommer,
til enda mer feiring:-)
I dag er et strålende sol, blå himmel, liten sjø, og flau
bris, - vi har stoppet og badet på 4000 m, og nyter livet
til sjøs!
Mads

5 kommentarer:

  1. 20/9-2011 Hei alle fire på GoBeyond!

    Tenk at denne rapporten sviktet da, og skapte ordentlig bekymring for meg… kanskje det var ”et snev” av satellittens dødsoner vi fikk føling med.

    Kjempebra bilde, og veldig hyggelig å lese om bursdagen!

    Jeg tror du valgte hamburgere?

    Spent på å vite hvem som har skrevet diktet…

    F

    SvarSlett
  2. Hurra - nå drar vi snart! Jeg er selvfølgelig blitt syk, så ligger sengeliggende med feberinfluensa :( Men skal bli frisk til reisen! Jeg gjetter på spaghetti! Dessens spaghetti er best! Men kanskje dere lagde pizza? Gleder meg til å se dere - syns du skal velge BÅDE massasje og kitelesson! Vil være med å se på hvis du skal kite! Nuss fra Thea

    SvarSlett
  3. Hei gammer'n og Elin og co! Hørtes ut som en herlig dag på havet, men blir nesten litt bekymret for hai! Jeg tror som F at Mads valgte burger. Sangen har dere hørt felt sikkert mange ganger, det var ingen Axel, verken Rose eller BE. Men selveste Stevie Wonder. Opprinnelig skrevet om Martin Luther King, men syntes teksten var så god og passet like godt til Mads. Lykke til med landkjenning, vask og god mat - ble sulten her jeg sitter og venter på laksen som er i ovnen...

    SvarSlett
  4. MORO MED DEN REKORDEN!
    Bare så alle er klar over det:

    A Small Nest forklarer:
    Mads, Johanna og Rune svømte fra Go Beyond til A Small Nest for å ta seg en dukkert.

    Fordi vi er i internasjonalt farvann, svømte de faktisk fra Norge (der båten deres er registrert) til Frankrike (der båten vår er registrert). (en båt i internasjonalt farvann er en del av territoriet hvor båten er registrert).

    En verdensrekord er altså satt, nemlig å svømme fra Norge til Frankrike, og på så kort tid da!

    GRATULERER TIL DERE ALLE TRE !!!

    F

    SvarSlett
  5. 19-20/9-2011 Hei alle fire på GoBeyond!

    Regner med at dere nok kanskje ikke har tid til å lese nyheter nu når dere er ankommet til Rodrigues, men dere kan ta det når det passer. Ha et fint opphold der, og så blir det spennende å følge dere til Maiuritius!


    Noen nyheter fra avisene:

    FLUST MED GODORD, MEN SMÅTT MED PENGER. Arabiske land i regionen støtter verbalt palestinernes forsøk på å bli fullt medlem av FN, men blar ikke opp de pengene som er lovet for å støtte de palestinske områdene.

    I ISRAEL ER REAKSJONENE KRAFTIGE PÅ AT PALESTINERNE vil søke om medlemskap som egen stat i FN. Blant mottrekkene som Israel har vurdert, er å holde tilbake toll- og skatteinntekter som Israel samler inn på vegne av de palestinske selvstyremyndighetene og som deretter overføres til de palestinske områdene. Det dreier seg om rundt 600 mill kroner i måneden.
    I Europa og USA frykter man at at dette vil kunne føre til de - stabilisering av de palestinske selvstyremyndighetene, og kanskje til og med kollaps.

    USA’S PRESIDENT BARACK OBAMA VIL TETTE SKATTEHULL og tvinge de rikeste til å betale mer i skatt for å få ned budsjettunderskuddet. En hardt presset Obama trenger å legge frem noe som vinner gehør blant kjernen av de demokratiske velgerne. Det gjorde presidenten i en tale i Rosehagen i Det Hvite Hus i går.
    Han la frem forslag til å redusere USA’s budsjettunderskudd med 3.000 mrd dollar (tilsv. 6 norske oljefond) over de neste 10 årene. Omtrent halvparten av dette skal komme fra økte inntekter til staten.

    GIGANTMARKED FOR FJERNING AV PLATTFORMER. Stadig flere oljeinstallasjoner blir utrangert. Det aller meste av plattformene gjenvinnes. Oljeplattformene i Nordsjøen eldes og feltene tømmes. Dette åpner for et marked på 410 mrd kroner for fjerning, opphugging og resirkulering av oljeinstallasjoner.
    Oljeselskapene er forpliktet til å fjerne disse, og det finnes nærmere 600 installasjoner i Nordsjøen som skal fjernes i løpet av de neste 30 – 40 årene. Der er bla. 14 bunnfaste betongplattformer (condeeper). Den eldste som fortsatt er i drift er fra 1977.

    HELLAS INNFRIR IKKE LØFTENE OM INNSTRAMNINGER, hevder landets långivere. IMF krever nye budsjettkutt, og bindende løfter om at 150.000 stillinger i offentlig sektor kuttes innen 2015.

    DAGENS GLA -MELDING TIL BILISTENE – minst 8 av de mest sentrale bomstasjonene vil bli lagt ned flere år tidligere enn planlagt. Og for å kjøre på landets dyreste bomvei er prisene redusert. Meget av dette skyldes det lave rentenivået som er, og forventes holde seg.

    HVER FJERDE SOM FALLER OM MED HJERTESTANS, BLIR REDDET. Vi har den beste overlevelses – statistikken viser ny forskning. For to år siden stoppet hjertet til Anne Julie Hagfors (45). Ektemannen Ole Petter Hagfors (46) fikk det i gang igjen, og hun lever nu i beste velgående. Han hadde like før gjenoppfrisket sine førstehjelp – kunnskaper etter som datteren hadde hatt det i lekse. Hanns kunnskap og innsats reddet kona.

    NY IKEA – REKORD. FJORÅRET BLE DET MEST LØNNSOMME for møbelkjempen Ikea så langt. Resultatet ble 25 mrd norske kroner skriver den svenske avisen Dagens Industri. Resultatene de siste 10 år summerer seg til drøye 200 mrd norske kroner.

    F

    SvarSlett