22. juli 2010

Chantier Naval des Iles

Søndag ankret vi opp utenfor Raiatea Marine (ikke Marina Apooiti som vi feilaktig skrev sist). Marinaen er i hovedsak en havn for båter som skal på land eller repareres av verftet Chantier Naval des Iles, og har ikke særlige fasiliteter eller tilbud som de fleste andre havner vi har besøkt.

Så mandag tok vi en tur med taxi inn til Uturoa, hovedstaden på Raiatea. Dette er en sjarmerende liten by, som ikke er preget av turismen på samme måte som Papeete i  Tahiti. Raiatea er etter Tahiti den nest største av Selskapsøyene, men tross sine beskjedene 12000 innbyggere av mange regnet som det kulturelle senter i Polynesia. Øya er omkranset av samme rev som naboøya Taha’a, noe som kan tyde på at øyene tidligere var en og samme øy.

Å få båten på land viste seg å være en spennende opplevelse. Verftet her har ingen travel lift eller kran, som vi er vant til hjemme i Europa. Men de får det til allikevel! En traktor med vinsj, en tralle, og en spesiell rigg for den aktuelle type båt, pluss et par mann i vannet med dykkermaske – så går det meste. Bildene forteller vel det meste…

Vi kom oss i alle fall på land tirsdag morgen, og fikk vasket båten under vannlinjen, skiftet sinkanoder, og aller viktigst: skiftet rorlagre. Vi har hatt litt vel mye bevegelighet i roret, - men som nå med nye lagre på plass er helt borte. Lagrene hadde nok fått for stor belastning da setet til rorhuset delvis løsnet i Kariben i vår.

I dat tidlig var vi tilbake på vannet, og fikk plass inne i marinaen så vi kunne fortsette å arbeide med riggen. Fred, som hadde hjulpet med å skifte rorlagre, fikk byttet bakplaten til D2 vantet som hadde fått en sprekkdannelse, og han sjekket og justerte etterpå hele riggen. Ulik de fleste franske håndverkere vi har truffet, var dette en mann som holdt sine avtaler og fikk jobben gjort! Hele dagen har gått med til å få unna smått og stort som må være i orden før vi seiler videre. Nå er båten skinnende ren, alle motorer har fått ettersyn og nye impellere, og det meste er gått over med tanke på de lange seilasene vi har foran oss.

Fredag morgen regner vi med å seile videre,  og vi setter kursen vestover mot Tonga (1300 nm). På veien vil vi se an været i forhold til om vi kan stoppe på Palmerson (700 nm) og/eller Niue (1000 nm). Begge disse stedene har vi veldig lyst til å besøke, - men felles for begge er at de ikke har le for dårlig vær.

Uansett vil vi som tidligere blogge daglige rapporter med vær og posisjon under blogg på havet, slik at man kan følge med underveis. Som alltid setter vi ekstra pris på kontakten hjemmefra når vi er på havet… Nyheter håper vi fortsatt blir oppsummert og levert i av ”F”.

E&M

1. Hei Elin og Mads!
    Godt å høre at dere har fått båten grundig overhalt, med skifting av rorlager o.s.v. Betryggende!! Jeg ønsker dere en god og hyggelig tur mot Tonga, med fin bør. Tenker på dere og savner dere. <3 klem

2. 22/7

Hei begge to!

Interessant lesing fra oppholdet ved verftet, omtrent som å lese rapport fra dokking av stort skip, kjenner igjen momentene! Gøy! Og båten kom på land ved hjelp av traktor, tralle med mer, og ut igjen uten problemer. Fint med båten sjekket og renvasket!

(Da jeg hentet bilen min fra service for to uker siden, hadde verkstedet innført vask som ekstra, gratis service for faste kunder, så jeg kjenner følelsen…)

Det blir moro å følge dere videre, og jeg skal gjøre mitt beste for å summere opp nyheter underveis. Det er litt interessant å jobbe som journalist!

- Har dere kontakt med "Frivind" underveis?
    - Kontakt med andre båter underveis?

Nu får jeg merke av Palmerson, Niue og Tonga på Google earth, det er kjekt å ha.

I dag har det vært opp til 25 gr her. Dro til Oslo under meget rolige trafikkforhold, til St. haugen, innom for kaffe med mer hos Baker Hansen (Ullevålsveien), så innom biblioteket Høvik, biblioteket Sandvika, og så spasertur mot Høvikodden. Men da startet regnet + tordenskyer, dro så innom Centra for karbonader og fløtegratinerte poteter og hjem…

Nyheter:

- Krabbealarm etter nytt funn. Aggressiv krabbe til Norge. Den "kinesiske ullhåndskrabben" er nå funnet i Drammensvassdraget. Krabben er en "versting" som lever både i salt- og ferskvann, formerer seg eksplosivt, truer laks og ørret og bunnfauna… Kjennetegn er brune ulldotter på klørne og fire pigger mellom øynene (minner meg om noe, men hva…) Et visst håp finnes om at den vil kunne utryddes.

- EU har innført en form for "stresstest" av bankene, for å finne ut om de tåler en ny økonomisk krise med store utlånstap. Frem til nu er 91 banker testet av en EU- komité med repr. fra alle de 27 EU- landene. Lekkasjer indikerer at de fleste av disse har bestått testen. Spørsmålet er nu om testen er tøff nok.

- Fredriksens dag i dag, Marine Harvest resultat 792 mill kr, som er mer enn forventet, og dette sammen md andre gode resultater sendte aksjekursene opp på Oslo børs i dag morges.

Ha det fint, og god tur videre på fredag!