5. desember 2009

16'04,5N 052'36,6W - Atlanterhavet

Dag 14 på S/Y Go Beyond

SØLV ER DET NYE GULL

Tusen takk Kine og Thea, men er ikke helt sikker på om gårsdagens melding gjaldt
dere? Dere har jo allerede fått fine billetter på det store, tunge flyet til vakre
Karibien. Vi får se...(keep them coming).

Vi har ikke mottatt dagens posisjoner enda, men er ganske sikre på at vi nå ligger
på 2. plass i klassen. I går så vi 1 seilbåt: vi kalte den opp på VHF'en og det
viste seg å være båten som i går lå som nr. 2 : Nr. 137 Ciao med et slovensk og
ikke nederlandsk ektepar ombord. De hadde desverre hatt en ulykke med spinnakeren
tidligere på morgenen og hadde i tillegg revnet storseilet. Vi tilbød vår assistanse
og reperasjonsutstyr, men da de svarte at de ikke trengte noen av delene - suste vi
forbi (med en litt dårlig smak i munnen, men ble forsikret om at det er en del av
gamet).
>Vi har funnet ut av vi egentlig liker godt å leke med "de store", er jo blitt
ganske gode på det nå. Etter å ha finregnet på de ulike båtenes handicaptall i
reneste Jordset-stil(Elin Jordset Dessen) har vi funnet ut at vi må slå noen av de
norske med et par døgn for å gå forbi i sammendraget. Det kan bli vanskelig! Men
herregud, stafett er stafett og corner er mål. For oss er det først i mål som
gjelder. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært med på eller sett en stafett hvor
den som kommer først i mål ikke er vinneren etterpå. Dessuten må vi ikke glemme at
vi uansett er de moralske vinnerene og at sølv er det nye gull.
Regner med at det er under tre døgn til landkjenning og mye kan jo fremdeles skje.
Vi banker stadig i bordet!

Vinnere av gårsdagens quiz ble Thea og F, gratulerer! Riktig svar var Trine og
Elling. Må innrømme at vi skjønte dette etter første innlegg, men siden vi
optimistisk hadde veddet (eller tippet som Anne kaller det) på antall svar på
bloggen, var dette et skittent triks for å sikre oss noen flere svar.
Og apropos vedding (tipping); IngJo vi holder vår del av avtalen! Anne er i ferd med
å få stor selvtillitt på dette. Regner med at hun er moden for flere pengeveddemål
når hun kommer hjem.

Etter bloggsvar fra journalist i Seilmagasinet har vi moret oss litt over hvilket av
vårt vås hun bruker på deres nettsider: F.eks. "fra SY Go Beyond meldes det at ingen
har fått forstoppelse"...Kan noen av våre flinke researchere informere oss?

Jentene ombord var ikke helt fornøyd med gårsdagens innlegg og synes den trenger
endel korrigeringer og faktaopplysninger (beklager, men dette ba du om Kaptein
Bligh) :
Det maritime røverspråket er vanskelig og kanskje helt umulig å lære. Er sikker på
at dette er med hensikt og at det er hevn fra menn som i mange generasjoner har
slitt med å skjønne vanskelige ord på hjemmebane, som f.eks. støvklut, støvsuger,
skittentøykurv og nal.
Det kan jo ikke være noen annen grunn for det finnes gode norske ord man kan bruke i
stedet for ord som: dørk, bysse, seilgarderobe, bompreventer, lovart, aktenfor tvers
og babord halser.
Tror de har sverget en form for ed på at kvinner aldri fullt ut skal innvies i dette
språket. De synes også selv at det er veldig komplisert og har derfor i tillegg
utviklet "tegn-til-tale". De sier genakkerfall og peker med lillefingeren, noe som
betyr det sorte tauet (de vet jo at vi er bedre på fargekoder enn dem). Er det noen
som ellers kan gi meg en logisk forklaring på hvorfor alle tauene på båten har
forskjellig farge? Og er det ikke mye lettere å si det sorte tauet i stedet for
genakkerfallet?
Det blir litt lettere å gjennomskue noen av disse kodene når man tilbringer mer enn
sommerferien ombord. Men når man blid og fornøyd løper avgårde (uten å bli spurt
først) og sjekker aksling, setter på baugpropell og drar i noen slakke tau skjønner
han at det er på tide å starte med forvirringstaktikk del II. For å mørne henne
åpner man først f.eks. gulvplaten rett nedenfor trappen uten å si fra, slik at kona
havner i kjølsvinet (her hjelper det ikke med Tamiflu) og så starter man med å
korrigere det man tidligere har lært bort. Mens det før var veldig, veldig viktig
med tauet minst fire ganger rundt vinsjen før man åpnet spinlocken er det nå oj, oj
jeg har sagt bare to ganger...
Genakkeren som jeg begynnte å få teken på skal nå seiles som en spinnaker.
Genakkerskjøte byttes med bras (det røde tauet med gult). Regner med at han smiler i
skjegget når forvirringen igjen er total!
Skal ikke rippe opp i hvem som foreslo slumrevakt, men det var ikke jeg. En natt jeg
skulle på vakt hørte jeg kapteinen rope: Ta med deg koseteppet ditt jeg har laget
seng til deg! Visste ikke at jeg hadde noe koseteppe, men pga stort søvnunderskudd
stilte jeg ikke noen spørsmål og nappet med meg teppet til hunden og tenkte at det
fikk duge. Vel oppe fikk jeg spørsmål om hvor Ipoden min var? Det er nok kapteines
misunnelse på jentenes nye, lekre ipoder som er fyllt med fristende musikk og filmer
som gjør at vi stadig får tilbud om slumrevakt. Og har noen sett kapteinen slumre?
Ja det har vi sett mange ganger. Synes egentlig at vi jentene gjør en stor andel av
arbeidet ombord. Hvor er kapteinen når det tyngste arbeidet skal gjøres eller ting
hentes? Jo til rors, for selv om autopiloten brukes 23 timer i døgnet MÅ man
håndstyre når tungt arbeid skal gjøres. Det er ikke så viktig når han er alene på
vakt da kan man lett finne han nede på kjøkkenet eller ved kartbordet.
Har noen sett kapteinen holde i en oppvaskbørste? lage mat? eller bake brød? Nei det
har vi ikke sett. Har noen sett hans skittentøy eller at han tygger tyggis? Ja det
har vi sett. Har noen sett kaptein Bligh...?

Er klar over at det finnes ytterligere noen få arbeidsoppgaver ombord, men de har
jeg bestemt meg for at han skal få ha i fred. Det er tross alt hans hobby og ikke
min.

Dagens quiz: Hvor er egentlig kapteinen? Hint: et sted hvor to vegger møtes, og der
blir han inntil han ber om unnskyldning og serverer oss en stor bolle med
lørdagsgodt!

PS. Av redsel for kjølhaling iler jeg til med å presisere at jeg er veldig fornøyd
med kapteinen min. Han er egentlig både veldig snill, flink, blid og tålmodig med
meg. Han og co-piloten får oss til å føle oss "i de beste hender".


Over og ut fra S/Y Go Beyond
Lars, Anne, Mads og Elin

4 kommentarer:

  1. Hei igjen,

    Nå har jeg sett på ARC listen med lupe og dere leder hvis man konkurerer om å være den første norske båten som kommer til mål (fysisk). GRATULERER !!! Fortsett med den fine seilingen. Båten Lina 4 ligger ikke så langt bak. Dette er jammen spennende. Sølv er veldig bra.

    Jeg har lært at kapteinen bestemmer alt uansett hva mannskapet sier: Beskjed til mannskapet: take it or leave it. Dere kan ikke mønstre av helt enda så kapteinen "ruler" noen dager til hvis dere ikke hopper i havet da. Tenk på hvite strender med GT og palmesus. Dere har jammen mye å se frem til.

    Det høres ikke ut som dere lider ombord og underholdningen er vel på topp med Ipoder, musikk, filmer og blogglesning.

    Svar på dagens quiz: Kapteinen har forskanset seg i forpiggen. Det er vel for mange komentarer fra mannskapet så han trenger fred og ro.

    Her i kalde nord er det bare snøslaps, mørkt og julehysteri i butikkene. Personlig gidder jeg ikke stresse med julen enda. Ingjo er superflink og baker pepperkakehus, selvfølgelig. Nyt nå de varme dagene og den vakre stjernehimmelen.

    Stå på videre og gleder meg til neste logg.

    Kristine :-)

    SvarSlett
  2. Hei alle fire!

    Det virker som det går strykende. Jeg krysser fingre og håper dere fortsatt har hellet med dere helt til mål.

    Svar på quizen: Jeg tror kapteinen har hatt et opphold i skammekroken. Fortjent eller ikke.

    Som sagt, jeg heier på dere alt jeg kan. Reidun

    SvarSlett
  3. Hei Mamma! Jeg savner deg utrolig mye, kan nesten ikke vente til du kommer hjem! Håper at dere kommer først fram og vinner racet, sånn at du kan komme fortere hjem til gullgutten din!

    SvarSlett
  4. Ha! Den satt tenker jeg. Hvordan skal matrosen forklare at hin ikke kommer fortere hjem uansett hvor fort dere seiler over målstreken?

    Spøk til side. Vi har det bra men savner matrosen. Forresten gjelder det med smisking og presanger for ektefeller også?

    Uansett, vi savner matrosen ogvgleder oss til hun kommer hjem. Kommer hun til å gå fast i tversoverstripet trøye?

    Nora og undertegnede forbereder oss til nobelprisutdeling, mens smiskegutten og undertegnede skulle ønske det var litt kulere artister på konserten. Her nettopp sett reportasje fra Grand og forberedelsene tril banketten. Det ser ut til at det blir mat i år også. I tillegg kommer Mine-Per, så da vet jeg det blir gøy også.

    Brun kroppene, trim seilene og hold vinden aktenfor kryss!

    PS Matrosens hund har regregert etter at hun forlot ham. hver dag kommer vi hjem til noe han harget i stykker. Singstar mikrofoner, julekalender, kakebokser og en hel del mer.

    SvarSlett