2. desember 2009

18'02,3N 044'13,7W - Atlanterhavet

Dag 11 på S/Y Go Beyond

Hurra! I dag er det Elins bursdag. (Se egen hilsen fra Elin nedefor)

Til tross for nattevakt og lite søvn spratt en pigg Elin opp tidlig i
dag. Spent på gavene kanskje? Hun måtte imidlertid vente litt for Mads
mekket en super frokost til oss alle først. Det ble servert "American
Style Breakfast" med egg, bakon, pannekaker med maple sirup. Nammm.

Etter frokost kom endelig tid for gaver, bare avbrutt av en rask
posisjons rapport til ARC som Anne minnet oss om. Vi har nemlig stillet
om våre klokker ombord til UTC -2 timer for å få bedre samsvar mellom
den beryktede vaktlisten og solens bevegelser over himmelen.

Vel, etter gaver ble det lastet ned e-mails, og for en liste. Hele 40
e-mails. Elins mange gratulanter selvfølgelig, men også mange andre
kommentarer/e-mails. Veldig hyggelig!

På grunn av den spesielle dagen vil det i dag serveres biff til middag.
Kaken er også bakt av Mads så dette blir litt av en dag. Det går også
rykter om at Kapteinen vil innvilge en liten dose alkohol til hver av
gastene i anledning dagen. Spørsmålet er om han kommer til å stå ved
Rom tønna og dele ut ett krus Rom til hver på skikkelig sjømansvis?
(Hei, brukte ikke det å være daglig rasjon forresten?) Neida, ryktet
sier at det står mellom ett glass rød vin eller en øl. Vi gleder oss!

Tusen takk igjen til Thea som er et unikum når det gjelder å finne svar
på alle de rare spørsmålene vi stiller. Nå kan vi en masse om
kakkerlakk egg! Vi vurdere å fylle båten med vann i en halvtime for å
forsikre oss om at alle egg er døde!

Når det gjelder siste quizz med spørsmål om vår maks fart så langt var
de fleste svarene noe pessimistiske, men vi fikk ett som var veldig nær.
Forslaget var 15.4 knop. Vi hadde 15.8 i en fantastisk surf (med en
bølge). Herlig følelse! Svaret var gitt av eierne av seilbåt med
nummer NOR 13639. Gratulere! Da minnet svikter oss (både kort- og
langt-tids minnet ser det ut til) ville det imidlertid være fint om
eierne av nevnte båt kunne gi oss et lite hint, gjerne i form av en
quizz. Da blir det også letter for dere å høste heder og ære for beste
svar.

Vi pustes skikkelig i nakken av våre konkurenter nå. Bare henholdsvis 1
og 3 nautiske mil (1852 m/mil) til båt nr. 3 og 4. Her må noe gjøres!
Følg med i dette spennende oppgjøret.

Vi er forøvrig nå nede på tre siffret på avstand til mål. Passerte 1000
i dag etter frokost. (total distanse er 2680 nm).

Dagens Quizz:
I dag ble det observert noe rart i øret til Lars. Hva var det?

Spørsmål: Hvordan lokker man til seg hvaler? Liker de peanøtt-smør
tror dere? Vi skulle så gjerne sett noen på veien. Alle forslag tas
imot med takk.


Tusen, tusen takk for alle hyggelige hilsner! Settes ekstra stor pris på
her ute i havet. Gratulerer også til alle andre desemberbarn! Trodde
ikke jeg skulle få noen gaver i år, men der tok jeg feil, det ble en
haug: Tv-abstinensene kureres snart med sesong 1 og 2 av Mad Men, mange
bøker jeg gleder meg til å lese og en kjempefin topp. Tusen takk
Mamma,Tinna, Heidi, Kristine og IngJo
Klem fra Elin

Hilsen fra havet, Skip o'hoi
Elin, Mads, Lars og Anne

PS Vi har også fullmåne og den lyste hele natten! DS

11 kommentarer:

  1. Takk takk, har alltid drømt om en jobb som researcher! Dette med hvalen er litt vanskeligere enn de forrige, men har funnet ut litt hittil så skal jeg oversende når jeg finner noe mer konkret. Området mellom Chile og Argentina skal forresten være godt egnet til hvalsafari! Det første utdraget er om en hvalekspedisjon hvis hensikt var å reunite en mamma og en baby med resten av gjengen:

    American biologists relied on an underwater recording of humpback whale songs Thursday to lure two injured whales back down the Sacramento River and toward the ocean, 90 miles (144.8 kilometers) away.

    It could take weeks to get the whales back where they belong, scientists said. Still, hundreds of people lined the river to watch as the songs began to play from a U.S. Coast Guard boat Thursday morning.

    The biologists hope the salty water and ample food of the Pacific will speed the recovery of the two whales, believed to a mother and calf. Both were wounded during their inland detour.

    To get the whales headed in the right direction, researchers with the Marine Mammal Center planned to play the songs and use boats lining the channel to try to prevent the two from turning around.

    "We're going to be playing the sounds of humpback whales feeding," said Bernie Krause of Wild Sanctuary. "It's like the dinner bell."

    The whales, first spotted Sunday in the lower Sacramento River, likely were on their northward migration from Mexico up the California coast when they were sidetracked, biologists said. Because they are at the end of their hibernation season, they have less blubber to rely on for fuel than they would later in the summer or fall.

    Dermed: ett undervannsanlegg med høytalere som spiller lydbølger under vannet i ett par hundre km avstand - som spiller en humpback hvals lyder mens den føder skulle hjelpe godt.

    Litt mer om hvalenes hørsel:

    Hvalen kommuniserer med både lyd, såkalt hvalsang, og kroppsspråk. Hvalsangen deles gjerne opp i emner eller fraser (sistnevnte er kortere). Det er bare hannene som «synger», og forskerne har registrert at sangen endrer seg litt fra år til år. Mest kjent for sin sang er knølhvalen. Siden hvaler ikke har stemmebånd, oppstår sangen når hvalen presser luft gjennom sine enorme neseganger. Forskere er fremdeles usikre på hva hensikten med hvalsangen er, men siden bare hannene synger, antok man lenge at sangen kun var for kurtisering. Nå mener imidlertid forskerne at sangen også tjener en rekke formål. Siden lyd bærer svært godt i vann kan hvaler kommunisere med infralyd (lavfrekvent lyd) over enorme distanser, kanskje over flere hundre kilometer. Hvaler har derfor spesielt godt utviklet hørsel.

    Ellers har dere likesinnede som elsker å se hvaler og delfiner: de har til og med sin egen internettsider: http://www.wdcs.org/ og http://www.oceansworldwide.co.uk/ . de må dere titte på når dere får internett igjen.

    Kanskje forresten det funker å spille munnspill under vann? Jeg skal søke mer på hval, og hvalkikking, hval tiltrekkning etc!;)

    SvarSlett
  2. Hei alle 4,
    i skrivende stund sitter dere vel og koser dere, feirer bursdagen til Elin. Gratulerer igjen og lykke til!

    Idag har isen begynt å legge seg på sjøen utenfor Veritas! To store svaner hadde brutt ca. 150m lang råk gjennom isen inn til stranden der de lå helt stille og filosoferte over sin situasjonen...

    Morsomt å surfe på bølgene, fantastisk. Leste liknende i Ronja's rapport, igår.

    I oversikt fra ARC ser det ut til at dere mistet mye distanse siste 24 timer. Så tvi tvi!

    Hilsen F

    SvarSlett
  3. På Flipper stakk de noe som så ut som en megafon i vannet, og vips var Flipper der. Har dere en megafon?

    Her hjemme er det plutselig minus seks grader og barfrost. Vesentlig bedre for oss hundeeiere enn den gjørma som har vært i det siste. Heldigvis var rørleggeren her i går, så nå er vi en do i manko, men fyren går med ny radiator i stua.

    Quiz for fun fact: Hva brukes mer enn 80% av all safran til?

    Nå kan dere lure. I tillegg til kuldegrader så har secret service kommet til Oslo. Kumlokkene sveises igjen, og i går ble et eldre belgisk ektepar som tok bilder av Storinget overfalt av to politimenn, mens en politibil raste opp på fortauet for å forhindre at de skulle kaste seg ut i trafikken og rømme. Grunnen var selvfølgelig at enhver som tar bilder av Stortinget i disse dager gjør det for å legge en plan om å skyte Obama. Skrev jeg skyte Obama? Faen, nå har jeg dem vel på døra ett minutt etter at jeg har trykket "legg inn kommentar".

    Vel, det får stå sin prøve. Kanskje jeg kommer til karibien før dere. Dere får ta en svipptur forbi Cuba og Guantanamo dersom jeg sendes dit.

    God tur videre. La nå for guds skyld ikke noen ta dere igjen. Enda bedre, ta nå for helvete igjen Naughty.

    SvarSlett
  4. Håper feiringen ble fin resten av dagen Elin, og at kvelden er bra også. Karsten sender deg bursdagklem fra sofaen.

    Tenker Lars har en "sov i ro" i øret etter et endt forsøk på søvn..

    Hvaler i sikte:
    Edvard mener der må fiske, så henger dere fangsten på rekka. Da kommer det MASSE! Karsten mener at Mads sine sure sokker i line etter båten gjør susen, eller en boks Røda Lacket..

    SvarSlett
  5. Gratulerer med dagen Elin! Hilsen Kjersti, Tone, Ingebjørg og Ivar.

    SvarSlett
  6. Hei!
    Fint å høre at bursdagsbarnet blir feiret sikkelig også ute på Atlanterhavet.
    Vi tror Lars har brødsmule i øret
    Hint 1,:Vår forrige båt var 0,7 større!
    Hilsen NOR 13639

    SvarSlett
  7. Hei pappa!

    Jeg har fortsatt ikke fått svar på hva du ønsker deg til jul, men det er vel kanskje litt vanskelig å tenke på nå i den spennende konkurransen. Jeg følger med hver dag på Google Earth.
    Jeg gleder meg til du kommer hjem sånn at vi kan spille mer golf sammen og jeg kan prøve den fine golfhansken jeg fikk. Den har jeg forresten glemt å takke for, så tusen hjertelig takk!(bedre sent enn aldri)
    Gleder meg veldig til å se deg!

    Klem Tobias D

    SvarSlett
  8. Hei pappa!

    Du har fortsatt ikke sagt hva du ønsker deg til jul, men det er kanskje litt vanskelig å tenke på i den spennende konkurransen. Jeg følger med hver dag på Google Earth.
    Jeg savner deg veldig mye. Jeg gleder meg til å spille golf med deg igjen når du kommer tilbake så jeg kan prøvde den fine golfhansken jeg har fått av deg. Den har jeg forresten glemt å takke for, så tusen hjertelig takk for den(bedre sent enn aldri).

    Klem Tobias

    SvarSlett
  9. Hei :) Jeg og Ludvig og Ingunn og Erik har vært på kino og sett Law Abiding Citizen! Den var veldig bra, så den får dere se en gang. Vi gjetter at det var en flue inni øret til lars? Tessie tror det var Anne som hadde klatret inn i øret til Lars.. Tessie er litt dum desverre. Nå leker hun som er gal rundt i huset og er helt i hundre :) Søt! Voff fra Tessie :) Og nuss fra oss! Håper du har hatt en fin bursdag mamma! Elsker dere! Klem Kine & co!

    SvarSlett
  10. Åh har dere vært på kino? Heldiggriser. Deres andre datter har nøyaktig for 2 minutter siden levert eksamen...håper det gikk bra! Kryss fingrene for meg. En "spennende" oppgave om norske kulturpolitiske linjer som oppstod på 1950-tallet og gjelder i større eller mindre grad idag.

    Eller forresten, ikke tenk på gåstegnene - det var litt gøy likevel. Ellers mottok jeg eksamenskarakter på prosjektledelse eksamen i dag, fikk bare en C :( Ikke like gøy etter enn så bra start på de andre eksamnene og oppgavene, men nå har kald, hard teori aldri vært deres eldstes sterkeste side.

    Ellers har jeg da klart å holde meg altfor sent våken pga at jeg måtte researche mer med dette med hvaler - men jeg fant dessverre ingenting. Google finner ikke noe særlig relevant når jeg skriver "how can one attract whales".....buuu! Så jeg må nok si meg enig med Edvard - god ide med fisken!

    Håper bare dere ikke ser Moby Dick. Han skal visst ikke være så hyggelig!

    Gleder meg sånn til om 15 dager at jeg ikke kan vente! Kan dere åpne julegaver med en gang eller "må" dere vente helt til julaften...hehe!

    Elsker dere ma og pa! Og Lars og Anne da- siden dere passer på dem!

    T

    SvarSlett
  11. Hei alle samen!
    Høres ut som dere hadde en kjempehyggelig bursdagsfeiring. Så fint! I dag har vi fint solvær her. Det er jeg glad, for jeg skal til byen sammen med venninner. Vi skal spise på Four Seasons før konserten i Konserthuset.
    Når det gjelder å tiltrekke seg hvaler. Hvis fiskelykken er dårlig, eller tiden ikke strekker til, kunne dere kanskje prøve med litt makrell i tomat. Forøvrig er jeg mektig imponert over Theas innsats.
    Lars øre: kan det være en flygefisklus som har sneket seg inn?

    Ellers ønsker jeg dere god helse, godt vær og god bør. Klem Reidun

    SvarSlett