21. november 2011

Durban, Sør Afrika

Jo da, vi har kommet frem til Durban og burde ha lagt ut en melding om det her på bloggen. Men vi skrev jo på  onsdag at vi ville være inne om et par timer... Det skjer så mye når man kommer til havn etter en lang seilas, så da kommer slike bagateller fort i andre rekke:-)

Vi seilte inn mot Durban i nydelig vær, og ble møtt av noen knølhvaler som passerte oss bare 100 meter unna. De var veldig lekne og hoppet flere ganger ut av vannet. Det er helt utrolig å se når de bryter overflaten med sine kanskje bortimot 20 tonn tunge kropper!

Durban havn er en kjempestor havn med mye skipstrafikk. Et titalls skip lå for anker utenfor, og hele tiden var båter på vei inn eller ut gjennom den trange åpningen i moloen. Etter å ha klarert med Harbour Control kunne vi seile inn i det store havnebassenget, og fant etter hvert frem til marinaen hvor lystbåter sjekker inn. Der ble vi møtt av marinaens båt som sa at det var fullt, men at vi kunne legge oss i en bøye rett utenfor. Det var ikke akkurat det vi hadde ønsket oss mest, så etter å ha fortøyd ble Mads med marinabåten inn til kontoret for å diskutere andre alternativ. Det endte med at vi etter en snau time kunne legge oss utenpå ”Temptation 3”, som vi kjenner fra før, innerst på gjestebryggen:-) ”Small Nest” fikk legge seg utenpå en engelsk båt som lå foran oss, så da var alle fornøyd. Det tok ikke lang tid før vi satt i Yacht Club’en med hver vår hamburger og øl!

Dagen etter dro vi og fikk sjekket inn hos toll- og immigrasjonskontorene, som ligger en snau kilometer bortenfor marinaen. På marinakontoret var vi advart mot å bevege oss utenfor marinaen etter 4-5 tiden på ettermiddagen, og visse gater bør man holde seg helt unna… Men vi dristet oss til en runde i byen og fant turistinformasjonen midt i sentrum. Der fikk vi bra tips og informasjon om turer til forskjellige parker og fjellene rundt Durban.

Nå har vi leiet en bil for fire dager, og i morgen skal vi på safari i Hluhluwe Game Reserve, som ligger 20  km nord for Durban, og på onsdag drar vi til Drakenberg fjellet inn i landet. På sistnevnte tur fra vi også til Sani Pass og vil krysse grensen til Lesotho.