Gribfil fra Passage weather for avreisetidspunktet
I morgen tidlig kl. 09.00 setter vi seil mot Sør Afrika. Dette er det foreløpig mest spennende leg siden vi forlot Norge, og det har vært viktig å finne det mest gunstige værvinduet for seilasen.
Vi var i alt 14 båter som har ligget å ventet på å seile her fra Réunion, og de fleste dro allerede på onsdag. Blant disse var også de norske båtene Empire og Pomona. A Small Nest og Go Beyond blir nok de siste to båtene som seiler herfra før syklon-sesongen starter i midten av november. Vi regner med å holde følge med A Small Nest hele veien, som vi har gjort så mange ganger før.
Slik det ser ut nå vil vi få relativt gunstige vinder frem mot sørspissen av Madsgaskar, men etter det (om 4-5 døgn) er usikkerheten større. Lavtrykkene står formelig i kø under Sør Afrika fra vest, og spenningen ligger i hvor kraftige fronter de danner, og hvor langt nord disse vil strekke seg.
Vi seiler i utgangspunktet mot Richards Bay rett nord for Durban, og håper derved å gå klar av det meste...
Seilasen er beregnet å ta ca. 10 døgn, og vi håper som alltid på følge fra dere der hjemme;-) Følg oss på bloggen, og ikke spar på meldinger i kommentarfeltet!
HEI ALLE PÅ GOBEYOND! Den 4. november. Nu er vel Elin reist til Oslo for noen uker, og dere setter i morgen tidlig ut på turen til Afrika! Vet ikke om dere kan lese aviser på internett der dere er, så sender litt nytt fra i hovedsak Aftenposten i dag.
SvarSlettNORGE HAR SIDEN 1962 FREM TIL I DAG GITT 24 MRD kroner i hjelp til Tanzania. Spørsmål stilt av Aftenposten i de siste dagene er: Virker bistanden? Er kontrollen god nok? Når bistanden frem? Svarene er nedslående.
- For prosjektet for forvaltning av naturressurser fra 1994 til 2006 (12 år) der Norge bidro med 300 mill kroner, er det funnet at omtrent halvparten av beløpet (150 mill kroner) ble sløst bort på korrupsjon og andre uvedkommende formål.
- Det er åpenbart at offentlige tjenestemenn og private firmaer i Tanzania har forsynt seg av bistanden fra de godtroende giverne langt der nord, og kreative metoder har vært brukt for å føre norske myndigheter bak lyset.
- Det er sterkt kritikkverdig at samtidig med at denne svindelen ble rullet opp, har utviklings-minister Erik Solheim lovet Tanzania nye 500 mill kroner til klimatiltak! (riktignok har Norge krevet tilbakebetaling av et ubetydelig beløp).
TO UAVHENGIGE STUDIER BEKREFTER AT DET ØDELAGTE ATOMKRAFTVERKET i Fukushima førte til historiens største utslipp av radioaktivitet i Stillehavet, og er 20 ganger større enn først antatt. Det radioaktive stoffet cecium137 (halveringstid 30 år) rant ut i havet da kraftverket ble rammet av det sterke jordskjelvet (styrke 9 Rs) den 11. mars, og den påfølgende tsunamien. Dette kan komme til å få alvorligere konsekvenser for liv i havet enn man hittil har trodd.
LANDHEVING: NORGE, SVERIGE OG FINLAND, også nordre deler av Nord-Amerika og Antarktis, hever seg fremdeles etter at istiden er forbi for 10.000 år siden og trykket ble borte. Områdene i Sverige og Finland rundt Bottenviken hever seg 10 mm. pr år, Østlandet og de nordlige fylkene i Norge hever seg 5 – 6 mm. pr år. Dette er mye mer enn hva havnivået stiger, og truer flate øyer og kyster med oversvømmelse.
SILVIO BERLUSCONIS KOALISJONSREGJERING RISIKERER å gå i oppløsning pga. eurokrisen, og opprøret mot han vokser i egne rekker. I forrige uke gav han løfter på EU – toppmøtet om flere nye tiltak for å kutte underskuddet i statsbudsjettet. Men han fikk ikke gjennomslag for dette i regjeringen. Heller ikke for særskilte forordninger for øyeblikkelige sparetiltak slik han hadde bedt om.
STYRINGSRENTEN I EUROSONEN BLE SATT NED I GÅR med 0,25, til 1,25 prosent. Dette overraskende trekket fra den nye italienske sentralbanksjefen ”Super – Mario” Draghi (som da innledet sine 8 år i stillingen), kan gi lavere renter også i Norge.
PIRATER HAR KAPRET EN OLJETANKER UTENFOR NIGERIA, opplyser en internasjonal sjøfartsorganisasjon. Oljetankeren ”Halifax” registrert i Malta har 25 mannskap. Ingen kontakt med skipet siden helgen, opplyser Cyrus Mody i International Maritime Bureau, en organisasjon som overvåker kapringer til sjøs. Flere andre skip er også tidligere blitt kapret i den oljerike Guineabukta.
- Trolig vil skipet holdes i ca. 10 dager før det slippes etter å ha blitt tappet for olje.
GoBeyond har vel ingen planer om å gå nære kysten på det stedet?
MARTIN LJUNG – VITS FRA 60-TALLET: http://www.youtube.com/watch?v=XDnUggR6Lws
”Ær det inte Fingal Olsson som sitter dær borta?”
”Nei, han ær død…”
”Men han rør ju på sig…”
F