25. november 2011

Durban to Port Elisabeth

Vi kom tilbake til båten i går etter en 2 dagers tur til Lesotho i Drakensbergfjellene.

I marinaen hadde flere båter begynt å gjøre seg klar for å seile sørover, da et brukbart værvindu åpnet seg.

Vi bestemte oss for å utnytte godværet, og har brukt dagen på å sjekke ut og klargjøre båten.

Nå har vi akkurat kommet ut av Durban havn, og er på vei ut i havet for å treffe Agulhasstrømmen som skal hjelpe oss sørover til Port Elisabeth. Regner med å nå frem der søndag kveld. Om været skulle endre seg drastisk kan det hende vi stopper i East London, men foreløpig ser det lovende ut…

Alt vel om bord!

 

1 kommentar:

  1. Den 25 november. Hei GoBeyond!

    Oi, dere har allerede startet mot Port Elizabeth, det var før jeg ventet, og bra at dere har fått et godt vær-vindu! Spennende å følge dere, det ville vært ekstra moro om dere får en skikkelig bra strøm med dere, og god vind attpåtil!

    Her noen nyheter i full fart:

    AMUNDSEN LEDET DEN ALLER FØRSTE ekspedisjonen til Sydpolen 14. desember 1911.
    Og nu, 100 år senere, dro Vegar Ulvang ut den 19.oktober, sammen med tre polentusiaster: Polar-historikeren Harald Dag Jølle og polarforsker Jan-Gunnar Winther, som begge jobber ved Norsk Polarinstitutt i Tromsø, og eventyreren Stein P. Aasheim.

    Reisen er på 135 mil på ski over snø og is, og planen er å nå polpunktet 14. desember, liksom som Amundsen. Den eneste fordelen Amundsen hadde sammenlignet med oss var at han hadde 52 sledehunder, sier Winther.

    Vi har med moderne utstyr, tilpasset mat, måter å kommunisere med omverdenen og en kjent og trygg reiserute, legger han til. Hunder har vært forbudt å innføre på Antarktis siden 1990-tallet for å unngå å introdusere sykdommer.

    Statsminister Jens Stoltenberg reiser til Sydpolen i desember for å markere de 100 år, og han skal ”gå de siste 10 km til polpunktet…”, men skal jo fly dit da!

    Været på sydpolen i dag 25. november: Temperatur -28˚ - Vind 8.6 m/s - Føles som -43˚. (jeg har ikke funnet noen god blogg fra Ulvang)

    EKSTREMVÆRET «BERIT» ER VENTET Å RAMME Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Helgeland, Salten, Ofoten og Lofoten. Bølger på 15 meter ventes. Først og fremst vannstanden varselet gjelder for og som vil gi problemer.

    Natt til lørdag og lørdag ettermiddag ventes «Berit» å gi ekstremt høy vannstand. Springflo og høye bølger inn mot land gjør at vannstanden noen steder kan bli hele 110 centimeter høyere enn oppgitt i tidevannstabellen. Veier stengt, brygger under vann, hurtigruta innstilt…

    ØKT SEISMISK AKTIVITET KAN VÆRE ET TEGN PÅ at vi står foran vulkanutbrudd fra Katla (Island), men når det skjer er usikkert. Islandske myndigheter overvåker situasjonen nøye. Innbyggerne i Vik kommune, som ligger rett under Katla, har den siste tiden trent på evakueringsrutiner, ifølge The Weather Network.

    - Jeg følger nøye med på Katla. Og det er tydelig at Katla har vondt i magen. Det har vært pågående jordskjelv i hele sommer, uten at man kan si hva det betyr, sier professor Johan Petter Nystuen ved Institutt for geofag ved Universitetet i Oslo.

    Det som er sikkert, er at et stort Katla-utbrudd vil få langt alvorligere konsekvenser enn det fjorårets aske- skyer fra Eyjafjallajökull fikk.

    DENNE FREDAGEN KAN BLI AVGJØRENDE FOR EGYPTS fremtid. De store folkemassene er svært misfornøyde med landets militære ledelse, og krever en øyeblikkelig overgang til sivilt styre og utsettelse av parlamentsvalget.

    Men valget blir holdt som planlagt mandag, fastholder Egypts øverste militære råd. Militærrådet har kommet med løfter om at det skal gjennomføres presidentvalg juli neste år, mange måneder tidligere enn planlagt. Dette går ikke helt problemfritt nei.


    ALT GIKK IKKE AKKURAT PÅ SKINNER FOR NSB med morgentoget fra Skien til Oslo og Lillehammer. Ved en inkurie ble en konduktør glemt igjen på Stokke stasjon, og hun måtte kjøre drosje etter toget for å ta det igjen.
    Men tabben fikk liten betydning tidsmessig, for da toget kom til Tønsberg viste det seg at samtlige utgangsdører hadde gått i vranglås.

    Resultatet ble at barnevogner, kofferter og alle passasjerene måtte løftes og krype ut eller inn gjennom lastedøren på siden av den over 40 år gamle godsvognen! (skal vi le eller gråte?)

    F

    SvarSlett